Освітня політика як інструмент національної безпеки держави
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.6Ключові слова:
освіта, знання, людський капітал, національна безпека, освітня політикаАнотація
Розглядаються освіта та знання як важливі складові розвитку сучасного суспільства та держави. Наголошується на актуальності освітньої політики в Україні. Окреслюється поняття «освітньої політики» як важливого напрямку розвитку держави та цілеспрямованої діяльності органів влади щодо формування людського капіталу. Зокрема акцентується увага на ефективності людського капіталу як сукупності знань, навичок і досвіду людей, що відповідає сучасним потребам суспільства та української держави, особливо, в умовах російсько-української війни, яка має як конвенційний (військово-технологічний) так і консцієнтальний (інформаційно-знаннєвий) характер. Виокремлюються органи влади, відповідальні за реалізацію державної освітньої політики в Україні, а також прийняті ними нормативно-правові документи. Наголошується на ролі виконавчої гілки влади, відповідальної за впровадження освітньої політики, а також необхідності врахування регіональних особливостей, тенденцій зростання автономії навчальних закладів, звуження управлінських функцій центру і розширення їх на місцях. Обумовлюється, що особливістю сучасного освітнього процесу в державі є вплив міжнародних інститутів, які формують спільні наднаціональні освітні пріоритети, а також участі України в міжнародних проектах, які сприяють розвитку освітнього простору нашої держави. Акцентується увага на необхідності збереження та розвитку людського капіталу як найголовнішого ресурсу майбутнього успіху України. Зазначається, що освіта в інформаційно-знаннєвому суспільстві тісно пов’язана з науковою, адже технології та висококваліфіковані працівники забезпечують вагомі результати в розвитку держави, а також національну безпеку України. Адже в умовах зовнішньої агресії та міжнародної невизначеності, Українська держава потребує висококваліфікованих та морально стійких громадян.
Посилання
Безпекові виміри освітньої політики: світовий досвід та українські реалії. Аналіт. доп. [Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В.]. К. : НІСД, 2017. 44 с.
Важливість розвитку людського капіталу у сучасному світі. Якою має бути стратегія України. Український інститут майбутнього. 18.06.2021. URL: https://uifuture.org/publications/vazhlyvist-rozvytku-lyudskogo-kapitalu-u-suchasnomu-sviti-yakoyu-maye-buty-strategiya-ukrayiny/
Гальпєріна В. О. Освітня політика в трансформаційному суспільстві: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук : спец. 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії (філософські науки)» . АПН України, Інc-т вищ. освіти. К., 2003. 17 с.
Горизонт Європа. Європейська та Євроатлантична інтеграція. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/yevrointegraciya/ramkovi-programi-z-doslidzhen-ta-innovacij-gorizont-2020-ta-gorizont-yevropa-ta-iniciativi-yevropejskoyi-komisiyi-yevropejskij-zelenij-kurs/gorizont-yevropa
Державна освітня політика: сутність поняття, системність, історико політичні аспекти. Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. URL: https://kno.rada.gov.ua/print/73364.html
Журавський В. С. Вища освіта як фактор державотворення і культури в Україні. К. : Вид. дім «Ін Юре». 2003. 416 с.
Іванюк І. Освітня політика: навч. посіб. К. : Таксон, 2006. 226 с.
Інститут освітньої аналітики: Державна наукова установа. URL:https://iea.gov.ua/
Іщенко А. Критерії національної безпеки в освітній сфері: зарубіжний досвід та висновки для України. Аналітична записка. URL: https://www.nas.gov.ua/siaz/Ways_of_development_of_Ukrainian_science/article/16114.034.pdf
Картунов О.В., Маруховський О.О. Інформаційне суспільство: аналіз політичних аспектів зарубіжних концепцій: Монографія. Серія інформаційно-знаннєве суспільство. К.: Ун-т економіки та права «Крок», 2012. 344 с.
Комітет з питань освіти, науки та інновацій. Офіційний сайт. URL: https://kno.rada.gov.ua/news/pro_komitet/Predm_vidann_Kom/72868.html#
Красняков Є. Державна освітня політика: сутність поняття, системність, історико-політичні аспекти. Віче : теорет. і громад. політ. журн. 2011. № 20. С. 21–24.
Місія, функції та стратегічні пріоритети МОН. Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/misiya-ta-funkciyi
МОН продовжує популяризувати вищу освіту України на міжнародному рівні. Опубліковано 28 травня 2021 р. Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-prodovzhuye-populyarizuvati-vishu-osvitu-ukrayini-na-mizhnarodnomu-rivni
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні; за заг. ред. президента НАПН України В.Г.Кременя. К.: Педагогічна думка, 2016. 448 с.
Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. Міністерство освіти і науки України, Інститут освітньої аналітики. Київ, 2022. 358 с.
Основи демократії. Підруч. для студ. вищ. навч. закл.; за заг. ред. А. Ф. Колодій. Львів : Астролябія. 2009. 832 с.
Положення про Міністерство освіти і науки України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF#n8
Презентація дорожньої карти PISA та підписання меморандуму про співпрацю (Київ, 24 липня 2019). Інститут освітньої аналітики. URL: https://iea.gov.ua/prezentatsiya-dorozhnoyi-karti-pisa-ta-pidpisannya-memorandumu-pro-spivpratsyu-kiyiv-24-lipnya-2019/
Синьогуб І., Халявка Ю. Регіональна освітня політика в безпековому контексті. Гуманітарний вісник. Число 34. С. 63 – 68.
Стратегія людського розвитку, затверджена Указом Президента України від 2 червня 2021 року № 225/2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/225/2021#Text
Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України на 2021 – 2025 роки. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 роки: Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
Указ Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2023 року» № 722/2029 від 30 вересня 2019 року. Верховна Рада України: офіційний сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Український інститут майбутнього: офіційний сайт. URL: https://uifuture.org/
Фуко М. Археологія знання. К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2003. 326 с.
Bell L. Education Policy: Process, themes and impact. Howard Stevenson. London: Routledge. 2006. 192 p.
The Bologna Process and European Higher Education Area. European Education Area. Quality education and training for all. European Commission. URL: https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/ inclusive-and-connected-higher-education/bologna-process
Human Capital Index. The World Bank. URL: https://datacatalog.worldbank.org/search/dataset/0038030
Programme for education, training, youth and sport. ERASMUS+. European Commission. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/
Schmidt Eric. Innovation Power. Why Technology Will Define the Future of Geopolitics. Foreign Affairs. March/April, 2023. URL: https://www.foreignaffairs.com/united-states/eric-schmidt-innovation-power-technology-geopolitics
Toffler A. Power Shift: knowledge, wealth, and violence at the edge of the 21st century. United States: Bantam Books, 1990. 585 p.
ЮНІСЕФ: 100 днів війни в Україні призвели до того, що 5,2 мільйона дітей потребують гуманітарної допомоги. UNICEF. Україна: офіційний сайт. 01.06.2022. URL: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/one-hundred-days-war-ukraine-have-left-52-million-children-need-humanitarian