Education policy as an instrument of national security of the state
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.6Keywords:
education, knowledge, human capital, national security, educational policyAbstract
Education and knowledge are considered as important components of the development of modern society and the state. Emphasis is placed on the relevance of education policy in Ukraine. The concept of “educational policy” is outlined as an important direction of the state’s development and purposeful activity of authorities regarding the formation of human capital. In particular, attention is focused on the effectiveness of human capital as a set of knowledge, skills and experience of people, which meets the modern needs of society and the Ukrainian state, especially in the conditions of the Russian-Ukrainian war, which has both conventional (military-technological) and conscientious (informational-knowledge) character. The authorities responsible for the implementation of the state education policy in Ukraine, as well as the regulatory and legal documents adopted by them, are singled out. Emphasis is placed on the role of the executive branch of government responsible for the implementation of educational policy, as well as the need to take into account regional characteristics and trends in the growth of the autonomy of educational institutions, narrowing the administrative functions of the center and expanding them locally. Attention is focused on the need to preserve and develop human capital as the most important resource for Ukraine’s future success. It is stipulated that a feature of the modern educational process in the state is the influence of international institutions that form common supranational educational priorities, as well as Ukraine’s participation in projects that contribute to the development of the educational space in our state. It is noted that education in the information and knowledge society is closely related to science, because technologies and highly qualified workers ensure significant results in the development of the state, as well as the national security of Ukraine. After all, in the conditions of external aggression and international uncertainty, the Ukrainian state needs highly qualified and morally stable citizens.
References
Безпекові виміри освітньої політики: світовий досвід та українські реалії. Аналіт. доп. [Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В.]. К. : НІСД, 2017. 44 с.
Важливість розвитку людського капіталу у сучасному світі. Якою має бути стратегія України. Український інститут майбутнього. 18.06.2021. URL: https://uifuture.org/publications/vazhlyvist-rozvytku-lyudskogo-kapitalu-u-suchasnomu-sviti-yakoyu-maye-buty-strategiya-ukrayiny/
Гальпєріна В. О. Освітня політика в трансформаційному суспільстві: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук : спец. 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії (філософські науки)» . АПН України, Інc-т вищ. освіти. К., 2003. 17 с.
Горизонт Європа. Європейська та Євроатлантична інтеграція. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/yevrointegraciya/ramkovi-programi-z-doslidzhen-ta-innovacij-gorizont-2020-ta-gorizont-yevropa-ta-iniciativi-yevropejskoyi-komisiyi-yevropejskij-zelenij-kurs/gorizont-yevropa
Державна освітня політика: сутність поняття, системність, історико політичні аспекти. Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. URL: https://kno.rada.gov.ua/print/73364.html
Журавський В. С. Вища освіта як фактор державотворення і культури в Україні. К. : Вид. дім «Ін Юре». 2003. 416 с.
Іванюк І. Освітня політика: навч. посіб. К. : Таксон, 2006. 226 с.
Інститут освітньої аналітики: Державна наукова установа. URL:https://iea.gov.ua/
Іщенко А. Критерії національної безпеки в освітній сфері: зарубіжний досвід та висновки для України. Аналітична записка. URL: https://www.nas.gov.ua/siaz/Ways_of_development_of_Ukrainian_science/article/16114.034.pdf
Картунов О.В., Маруховський О.О. Інформаційне суспільство: аналіз політичних аспектів зарубіжних концепцій: Монографія. Серія інформаційно-знаннєве суспільство. К.: Ун-т економіки та права «Крок», 2012. 344 с.
Комітет з питань освіти, науки та інновацій. Офіційний сайт. URL: https://kno.rada.gov.ua/news/pro_komitet/Predm_vidann_Kom/72868.html#
Красняков Є. Державна освітня політика: сутність поняття, системність, історико-політичні аспекти. Віче : теорет. і громад. політ. журн. 2011. № 20. С. 21–24.
Місія, функції та стратегічні пріоритети МОН. Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/misiya-ta-funkciyi
МОН продовжує популяризувати вищу освіту України на міжнародному рівні. Опубліковано 28 травня 2021 р. Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-prodovzhuye-populyarizuvati-vishu-osvitu-ukrayini-na-mizhnarodnomu-rivni
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні; за заг. ред. президента НАПН України В.Г.Кременя. К.: Педагогічна думка, 2016. 448 с.
Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. Міністерство освіти і науки України, Інститут освітньої аналітики. Київ, 2022. 358 с.
Основи демократії. Підруч. для студ. вищ. навч. закл.; за заг. ред. А. Ф. Колодій. Львів : Астролябія. 2009. 832 с.
Положення про Міністерство освіти і науки України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF#n8
Презентація дорожньої карти PISA та підписання меморандуму про співпрацю (Київ, 24 липня 2019). Інститут освітньої аналітики. URL: https://iea.gov.ua/prezentatsiya-dorozhnoyi-karti-pisa-ta-pidpisannya-memorandumu-pro-spivpratsyu-kiyiv-24-lipnya-2019/
Синьогуб І., Халявка Ю. Регіональна освітня політика в безпековому контексті. Гуманітарний вісник. Число 34. С. 63 – 68.
Стратегія людського розвитку, затверджена Указом Президента України від 2 червня 2021 року № 225/2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/225/2021#Text
Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України на 2021 – 2025 роки. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 роки: Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
Указ Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2023 року» № 722/2029 від 30 вересня 2019 року. Верховна Рада України: офіційний сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Український інститут майбутнього: офіційний сайт. URL: https://uifuture.org/
Фуко М. Археологія знання. К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2003. 326 с.
Bell L. Education Policy: Process, themes and impact. Howard Stevenson. London: Routledge. 2006. 192 p.
The Bologna Process and European Higher Education Area. European Education Area. Quality education and training for all. European Commission. URL: https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/ inclusive-and-connected-higher-education/bologna-process
Human Capital Index. The World Bank. URL: https://datacatalog.worldbank.org/search/dataset/0038030
Programme for education, training, youth and sport. ERASMUS+. European Commission. URL: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/
Schmidt Eric. Innovation Power. Why Technology Will Define the Future of Geopolitics. Foreign Affairs. March/April, 2023. URL: https://www.foreignaffairs.com/united-states/eric-schmidt-innovation-power-technology-geopolitics
Toffler A. Power Shift: knowledge, wealth, and violence at the edge of the 21st century. United States: Bantam Books, 1990. 585 p.
ЮНІСЕФ: 100 днів війни в Україні призвели до того, що 5,2 мільйона дітей потребують гуманітарної допомоги. UNICEF. Україна: офіційний сайт. 01.06.2022. URL: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/one-hundred-days-war-ukraine-have-left-52-million-children-need-humanitarian