Інструментарій агітації в соціальних медіа (з досвіду кампаній України та Польщі у 2019 р.)
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2022.2.14Ключові слова:
соціальні медіа; Facebook; Instagram; Twitter; YouTube; Telegram; вибори; політичні партії; політична агітація; передвиборна кампанія; Верховна Рада України; Сейм Республіки ПольщаАнотація
Суттєвий вплив на політичні процеси соціальних медіа в багатьох країнах є очевидним. Реалії сьогодення все частіше переконують у цьому. В оглядовій статті проаналізовано та узагальнено інструментарій, за допомогою якого здійснювалась агітація у соціальних медіа політичними силами Польщі та України. Прикладами слугували публікації та інші активності на їх сторінках та каналах в соціальних медіа українських партій (представники яких увійшли до складу Верховної Ради України) і польських політичних сил (ті, які отримали представництво у нижній палаті Національної Асамблеї Республіки Польща – Сеймі Республіки Польща) в ході передвиборних кампаній 2019 р. З’ясовано, що представниками політичних сил обох держав використовувались ті ж самі (в більшості випадків) різновиди соціальних медіа: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube. Проте в Україні додатково ще експериментувалось застосування Telegram. Натомість у Польщі спостерігалась більша популярність (ніж в нашій країні) Twitter.
Визначено, що інструментарій агітації у соціальних медіа складають: опитування, «вірусне» поширення інформації (контенту), функціонування ботів, реклама, створення подій та встановлення рамки на основну світлину (аватарку) у Facebook. Показниками ефективності їх застосування може слугувати динаміка даних охоплення аудиторії, реакції користувачів, що проявляється у вподобаннях («лайках»), коментарях, поширеннях, переглядах відео, підписці на сторінку або канал партії. У процесі дослідження використовувались емпіричний і порівняльний методи.
Подальші наукові розвідки можуть стосуватись застосування даного інструментарію агітації (а можливо і його розширення) в інших країнах, визначення особливостей, характерних лише для певної держави чи регіону.
Посилання
Батьківщина. Facebook. URL: https://www.facebook.com/Batkivshchyna/ (9.03.21).
Бібліотека реклами. Facebook. URL: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=UA (9.03.21).
Голос. Facebook. URL: https://www.facebook.com/GolosZmin/ (9.03.21).
Голос. Скільки нас? Facebook. URL: https://www.facebook.com/GolosZmin/posts/324482438219933 (9.03.21).
Дорош Л., Копей Ю. Особливості залучення соціальних мереж у діяльність органів державної влади (на прикладі США та України). Humanitarian Vision, 2020, 6 (1), с. 7–13. https://doi.org/10.23939/shv2020.01.007 (9.03.21).
Дубов Д., Корецька І., Баровська А. та ін. Фейки як інструмент впливу на вибори. Київ: Національний інститут стратегічних досліджень, 2020. 201 с.
Європейська Солідарність. Facebook. URL: https://www.facebook.com/EuropeanSolidarity.official/ (9.03.21).
Київ. Тур Змін. Святослав Вакарчук та команда «Голосу». Facebook. URL: https://www.facebook.com /events/3655803851158098 (9.03.21).
Кокарча Ю. Соціальні мережі як чинник політичного впливу в умовах розвитку демократичної політичної культури. Дис... кандидата політ. наук (доктора філософії): 23.00.03. Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2020. 240 c.
ОППОЗИЦИОННАЯ ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИЗНЬ. Facebook. URL: https://www.facebook.com/OppositionPlatformForLife/ (9.03.21).
Пишаюсь українським паспортом! Facebook. URL: https://www.facebook.com/events/628938074183301/ (9.03.21).
Прімбс Ш. Соціальні медіа для журналістів. Редакційна робота з Facebook, Twitter & Co / За заг. ред. В. Ф. Іванова, Пер. з нім. В. Климченко. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2018. 198 с.
Пряме включення з Олександром Корнієнком. Facebook. URL: https://www.facebook.com/watch/live/?v=626250201205003&ref=watch_permalink (9.03.21).
Радіо М. Боти в соціальних медіа: досвід передвиборної кампанії до парламенту 2019 р. Сучасний менеджмент: моделі, стратегії, технології. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2020, с. 506-507. (9.03.21).
Редагуйте свою основну світлину Facebook. URL: https://www.facebook.com/profilepicframes (9.03.21).
Реплянчук Д., Моторевська Є. «Я-бот». Ботоіндустрія зсередини: хто користується та скільки коштує. Слідство.Інфо. URL: https://www.slidstvo.info/articles/botoindustriya-zseredyny-hto-korystuyetsya-ta-skilky-koshtuye/ (9.03.21).
Розгортання найбільшого прапора України у світі Facebook. URL: https://www.facebook.com/events/721336964992470 (9.03.21).
Слуга Народу. Facebook. URL: https://www.facebook.com/sluganarodu.official/ (9.03.21).
Стеблина Н. Азовська криза та українська передвиборча кампанія у твіттері: формальний аналіз політичного тексту (на прикладі облікового запису Петра Порошенка). Humanitarian Vision, 2020, 6 (1), с. 14–20. https://doi.org/10.23939/shv2020.01.014 (9.03.21).
Тлуста, А. Вплив соціальних мереж на політичну стабільність держави. Актуальні проблеми міжнародних відносин, 2011, 101(1), с. 195-201.
Davies C. Undercover reporter reveals life in a Polish troll farm. The Guardian. URL: https://www.theguardian.com/world/2019/nov/01/undercover-reporter-reveals-life-in-a-polish-troll-farm (9.03.21).
Facts or Fakes? Social Bots, Fake News and Social Media. Future. Customer. URL: https://www.future-customer.com/facts-or-fakes-social-bots-fake-news-and-social-media/ (9.03.21).
Gleicher, N. Removing Coordinated Inauthentic Behavior From Iraq and Ukraine. FACEBOOK. URL: https://about.fb.com/news/2019/09/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-iraq-and-ukraine/ (9.03.21).
Koalicja Obywatelska. Facebook. URL: https://www.facebook.com/KoalicjaObywatelska2019/ (9.03.21).
Konfederacja. Facebook. URL: https://www.facebook.com/KONFEDERACJA2019/ (9.03.21).
Lewica. Facebook. URL: https://www.facebook.com/KomitetLewicy/ (9.03.21).
Maguś, W. Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem. Zeszyty Prasoznawcze, 2019, 62 (4 (240)), р. 63–94.
Piknik Konfederacji w Łodzi. Facebook. URL: https://www.facebook.com/events/377916906493620/ (9.03.21).
Polskie Stronnictwo Ludowe. Facebook. URL: https://www.facebook.com/nowePSL (9.03.21).
Prawo i Sprawiedliwość. Facebook. URL: https://www.facebook.com/pisorgpl (9.03.21).
Wełna, Ż. Polityk aktywny – polityk interaktywny. Obecność liderów politycznych w mediach społecznościowych na przykładzie polskiej kampanii parlamentarnej 2019. Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo – komunikologia – semiologia – socjologia mediów – media a pedagogika, 2020, 12/2020, p. 188-202.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).