Вплив війни на функціонування політичних інститутів в Україні: виклики правовій державі
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.6Ключові слова:
верховенство права, воєнний стан, демократичні стандарти, кризове управління, держава, політичні інститути, правова держава, системаАнотація
Стаття присвячена дослідженню ролі політичних інститутів у збереженні принципів правової держави в умовах війни, спричиненої повномасштабною агресією російської федерації проти України у 2022 році. У роботі окреслено вплив війни на ключові політичні інститути, зокрема, законодавчу, виконавчу. та судову владу, проаналізовано механізми забезпечення верховенства права в умовах воєнного стану, а також визначено основні виклики і перспективи їх функціонування. Дослідження базується на застосуванні структурного неоінституціоналізму як основного методологічного підходу до аналізу політичних інститутів у умовах адаптації системи до кризових умов. Системний підхід дозволив розглядати політичні інститути як елементи єдиної політичної системи, що зазнає змін під впливом війни. Для емпіричного підтвердження було застосовано компаративний метод, який дозволив виявити особливості трансформації українських інституцій у порівнянні з аналогічними процесами в інших державах, що переживали воєнні конфлікти. У даній статті обґрунтовано те, що війна створює значні виклики для функціонування політичних інститутів, такі як посилення впливу виконавчої влади, ризики обмеження демократичних процедур та необхідність адаптації правової системи до воєнних реалій. Визначено, що в умовах воєнного стану існують основні загрози для правової держави, серед яких ризик авторитарних тенденцій, скорочення громадянських прав та вплив на незалежність судової влади. Окрему увагу також приділено аналізу заходів, що сприяють збереженню політичних інституцій та їх спроможності функціонувати під час війни. Наголошується, що навіть в умовах особливого правового режиму воєнного стану має зберігатися баланс між забезпеченням національної безпеки та дотриманням принципів правової держави. Зроблено висновок щодо необхідності збереження контролю за діяльністю влади, недопущення узурпації та зміцнення механізмів правової відповідальності. Підкреслено, що після завершення війни відновлення правової держави має відбуватися через посилення демократичних реформ, забезпечення прозорості роботи політичних інститутів та розширення ролі громадянського суспільства. У свою чергу, інтеграція міжнародного досвіду та співпраця з європейськими структурами є важливими чинниками для формування ефективної системи правового регулювання у повоєнний період. Отримані результати дозволяють оцінити сучасні виклики для політичних інститутів, механізми їхньої адаптації до умов війни, а також перспективи зміцнення демократичних стандартів після її завершення.
Посилання
Кухта Б., Романюк А., Старецька Л., Угрин Л., Красівський О., Ткаченко Г. Політична наука. Словник: категорії, поняття і терміни. Л.: Кальварія. 2003. 498 с.
Романюк А. Новий інституціоналізм та поняття інституту в політичній науці. Вісник Львівського університету ім. Івана Франка. Серія філософські науки. 2006. Вип. 9. С. 190-199.
Ханстантинов В. О. Політичні інститути і процеси: курс лекцій. Миколаїв: МНАУ, 2017. 144с. URL: https://surl.li/gvzlod.
Манжула А. Адміністративно-правові засади забезпечення національної безпеки органами публічної влади. Наукові записки. Серія : Право. 2024. Випуск 16. С.88–91.
Бєлікова М. Цифровізація публічного адміністрування в умовах воєнного стану. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 8(10). URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-8(10)-381-.
Стріяшко Г., Замрига А. Публічне управління та інвестиційна безпека в умовах євроінтеграції: роль держави в регулюванні інвестиційних процесів. Наукові записки. Серія : Право. 2024. Випуск 16. С.343–347.
Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII : станом на 8 лют. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.
Як працював парламент у другому півріччі повномасштабного вторгнення: тенденції та висновки. Дзеркало тижня. URL: https://surl.lu/hgzudl.
Стенограма пленарного засідання Верховної Ради України. Верховна Рада України. URL: https://www.rada.gov.ua/meeting/stenogr/show/7985.html.
Про організацію роботи Верховної Ради України у зв'язку з актом збройної агресії Російської Федерації проти України 24 лютого 2022 року : Постанова Верхов. Ради України від 24.02.2022 № 2103-IX : станом на 6 верес. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2103-20#Text.
Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання під час проведення восьмої сесії в умовах дії воєнного стану : Постанова Верхов. Ради України від 06.09.2022 № 2558-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-20#Text.
ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив». Воєнний парламентаризм: особливості роботи Верховної Ради України в умовах дії воєнного стану. Часопис «ПАРЛАМЕНТ». 2022-2023. №1. 56с.
Про основи національного спротиву : Закон України від 16.07.2021 № 1702-IX : станом на 5 січ. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1702-20#Text
Верховна Рада України прийняла Закон щодо удосконалення процедур управління оборонними ресурсами. Верховна Рада України. URL: https://surli.cc/sozecd.
Відбулася презентація дослідження «Парламент в умовах війни: приклад України (10-а сесія Верховної Ради України IX скликання)». Верховна Рада України. URL: https://surli.cc/hfqyug.
Кириченко Ю., Чоудрі С. Парламент України у воєнний час. Український часопис конституційного права. 2022. №2. С.59–63.
Як працював парламент у другому півріччі повномасштабного вторгнення: тенденції та висновки. Дзеркало тижня. URL: https://surl.lu/hgzudl.
Відновлення після війни і членство в ЄС: Кабмін ухвалив план дій на 2025 рік, що в пріоритеті. Focus.ua. URL: https://surl.li/nvobci.
Бюджет України під час війни: поточна ситуація, плани та прогнози на наступний рік. Укрінформ. URL: https://surl.lu/wcmdze.
Державне регулювання під час війни: адаптація економіки до воєнного стану. VoxUkraine. URL: https://surl.li/cuzkwt.
Міноборони дійсно купляло яйця по 17 гривень за штуку – аудиторська служба. Онлайн-медіа ТСН. URL: https://surl.lu/zbptzf.
Судитимуть експосадовців Міноборони, які розтратили майже 2 млрд грн на закупівлях неякісної амуніції для військових. Офіційний веб-сайт Офісу Генерального прокурора. URL: https://surl.li/qvfffr.
Голова РСУ – про роботу судів під час війни, конкурс до ВККС, справи щодо воєнних злочинів та суддів на фронті. Рада суддів України. URL: https://surl.li/izdlcr.
Судді Верховного Суду розповіли про особливості розгляду воєнних злочинів. Судово-юридична газета. URL: https://surl.li/zhrzdx.
В Україні задокументовано майже 129 тисяч воєнних злочинів росії. АрміяInform. URL: https://surl.li/tuusee.
«Правосуддя – привілей переможців» – неправильна парадигма – Нобелівська лауреатка Матвійчук. Українська правда. URL: https://surl.li/zmqner.
Демократія під час війни: які виклики стоять перед Україною? – Лілія Гончаревич, голова ДКТМ. Carpathian Sea Democracy Week. URL: https://surl.lu/kggcwr.
Зеленський: армія Росії скоїла щонайменше 137 тисяч воєнних злочинів в Україні. Радіо Свобода. URL: https://surl.li/wjfvaa.
Від НАБУ до Залужного. Як Україна намагається побороти корупцію, що виросла під час війни. Інтерв'ю очільника НАЗК Новікова. Forbes.ua. URL: https://surli.cc/xpvfjb.
Україна презентувала власний «План Маршалла» на сотні сторінок та $750 млрд. Яку країну хочуть побудувати до 2032 року. Forbes.ua. URL: https://surl.li/vrpjwb.
Єврокомісія відзначила успіхи України у цифровій трансформації. FinTech Insider. URL: https://surl.li/vzfhfo.
Прозорість та антикорупція: як цифровізація трансформує Україну. SPEKA. URL: https://surl.li/abjzzg.
Розвиваємо цифрову державу: Уряд схвалив завдання Національної програми інформатизації. Міністерство цифрової трансформації України. URL: https://surl.li/atlktu.
Відновлення після війни та членство в ЄС: Кабмін видав на-гора амбітний план пріоритетів України на 2025 рік. Міжнародне інформаційне агентство Укрпрес-Інфо. URL: https://surl.li/sggjan.
Хто відбудовує Україну. Вікно Відновлення. URL: https://surl.li/vrbvca.