Концептуальні моделі тристоронньої енергетичної дипломатії
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.4.10Ключові слова:
енергетична безпека, енергетична дипломатія, енергетична криза, імпорт енергоносіїв, енергетична політика, національна безпекаАнотація
В роботі проаналізовано концептуальні моделі тристоронньої енергетичної дипломатії. Визначено, що проблеми енергетичної безпеки нещодавно з усією гостротою постали перед країнами Глобальної Півночі. Проблеми з ланцюгами постачання та протекціоністська політика вивели енергетичну кризу на перший план під час пандемії COVID-19, яка загострилася через подальше російське вторгнення в Україну у 2022 році. Енергетична безпека – це безперервна доступність енергії у різних формах, у достатній кількості та за прийнятними цінами – має багато аспектів. Вона означає обмежену вразливість до тимчасових або тривалих перебоїв у постачанні імпортних енергоносіїв. Це також означає наявність місцевих та імпортованих ресурсів для задоволення, з часом і за розумними цінами, зростаючого попиту на енергію. Екологічні виклики, лібералізація і дерегуляція, а також зростаюче домінування ринкових сил мають глибокі наслідки для енергетичної безпеки. Енергетичну безпеку необхідно досліджувати на кількох рівнях: глобальному, щоб забезпечити достатність ресурсів; регіональному, щоб забезпечити можливість створення мереж і торгівлі; на рівні країни, щоб забезпечити національну безпеку постачання; і на рівні споживача, щоб забезпечити задоволення споживчого попиту. Зазначено, що моделі конкурентної та кооперативної країни-партнера з їхніми моделями тристоронньої дипломатії краще описують специфіку традиційної європейської політики енергетичної безпеки, ніж модель позитивної держави. Аналогічно, дві альтернативні моделі країни можуть краще проілюструвати рівновагу, що виникає в результаті розпаду первісної системи, і різні типи політичних взаємодій, вбудовані в нове інституційне, ідеологічне і ринкове середовище енергетичної безпеки ЄС, ніж регуляторна країна. Цими моделями є країна-постачальник і країна-каталізатор. Країна-постачальник базується на ринковому підході до енергетичної політики, відводить обмежену роль державному втручанню і характеризується багатосторонніми моделями енергетичної дипломатії. З іншого боку, країна-каталізатор підкреслює поєднання ринкових інструментів з більш прямими та спеціальними формами державного втручання. Вона також підкреслює активну роль державних агентів як осіб, що приймають стратегічні рішення в умовах лібералізованої ринкової структури, та їхню широку участь у мережевій моделі енергетичної дипломатії.
Посилання
The politics of energy security.URL: https://www.nature.com/articles/s41560-023-01398-2 (dated from: 06.10.2024).
Components of Energy Security. URL: https://safetyculture.com/topics/energy-security/ (dated from: 06.10.2024).
Khatib H. Chapter 4. Energy security. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/publications/chapter4.pdf (dated from: 06.10.2024).
Stopford J., Strange S. Rival States, Rival Firms: Competition for World Market Shares. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Hayes M. H., Victor D. G. Politics, Markets, and the Shift to Gas: Insights, 2006.
Seven Historical Case Studies in Victor D. G., Jaffe A. M., Hayes, M. H. (eds.), Natural Gas and Geopolitics: From 1970 to 2040, Р. 319–353. Cambridge: Cambridge University Press.
Goldthau A. Energy Diplomacy in Trade and Investment of Oil and Gas, in Goldthau, A., Witte, J. M. (eds.), Global Energy Governance: The New Rules of the Game, pp. 25–47. Washington, DC: Brooking Institution Press, 2010.
Goldthau A. From the State to the Market and Back: Policy Implications of Changing Energy Paradigms. Global Policy. 2012. № 3 (2). P. 198–210.
Boussena S., Locatelli, C. 2013. Energy Institutional and Organisational Changes in EU and Russia: Revisiting Gas Relations. Energy Policy. 2013. № 55. Р. 180–189.
Talus K. European Union Energy: New Role for States and Markets, in Belyi, A., Talus, K. (eds.), States and Markets in Hydrocarbon Sectors, Р. 198–213. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.
Goldthau A., Sitter N. A Liberal Actor in a Realist World: The European Union Regulatory State and the Global Political Economy of Energy. Oxford: Oxford University Press, 2015.
Caporaso J. The European Union and Forms of State: Westphalian, Regulatory or Post-Modern? Journal of Common Market Studies. 2006. № 34 (1). P. 29–52.
Youngs R. Energy Security: Europe’s New Foreign Policy Challenge. London: Routledge, 2009.
Colli A., Mariotti S., Piscitello L. 2014. Governments as Strategists in Designing Global Players: The Case of European Utilities. Journal of European Public Policy. 2009. № 21 (4). Р. 487–508.
Weiss L. The Myth of the Powerless State. Ithaca: Cornell University Press. 1998.
Pollitt M. G. New Models of Public Ownership in Energy, in Picot, A., Florio, M., Grove, N., Kranz, J. (eds.), The Economics of Infrastructure Provisioning: The Changing Role of the State, 2006. Р. 387–405.
Hocking B. Diplomacy in Carlsnaes W., Sjursen H., White B. (eds.), Contemporary European Foreign Policy, 2004. Р. 91–110.
Braun J. F. EU Energy Policy under the Treaty of Lisbon Rules: Between a New Policy and Business as Usual. CEPS/EPIN Working Paper 31, 2011.