Неоінституціональний підхід до дослідження окремих неформальних обмежень локальної влади в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.2.10Ключові слова:
неоінституційний підхід, органи місцевого самоврядування, локальна влада, формальні обмеження, неформальні обмеження (інститути), деструктивні неформальні інститути, корупція, корупційні ризикиАнотація
У статті проаналізовано особливості застосування неоінституціонального підходу Д. Норта до дослідження локальної влади в Україні, акцентуючи увагу на неформальних інститутах, – на корупції. Відзначено, що тема формальних та неформальних інституційних обмежень є надзвичайно важливою для функціонування локальної влади в Україні, оскільки саме ці обмеження визначають правила та порядок взаємодії між різними організаціями та владними структурами на місцевому рівні. Визначено сутнісні характеристики «неформальної» політики (в неформальній політиці домінують приватні, міжособистісні відносини, які мають пріоритет над формалізованими та нормативно регламентованими аспектами її функціонування та реалізації). Зазначено, що неформальні інститути характеризуються амбівалентністю. З одного боку, непублічність та неформальність може стримувати розвиток формальних інститутів. З іншого боку, вони мають функціональне значення, оскільки завдяки неформальним зв’язкам і процедурам учасники політичного процесу можуть приймати рішення простіше і швидше, обходячи бюрократичні перепони. Розглянуто корупцію як один з найрозповсюдженіших «деструктивних» неформальних інститутів локальної влади в Україні. Доведено, що такий неформальний інститут локальної влади як корупція, визначають поведінку представників влади там, де формальні правила відсутні або їх можна обійти. Аналіз корупційних ризиків з використанням неоінституційного підходу Д. Норта показує, що корупція як неформальний інститут пронизана ще декількома деструктивними неформальними обмеженнями, такими як фаворитизм, упереджена діяльність представників керівних органів локальної влади та лобізм. Аналіз корупції як неформального інституту при здійсненні локальної влади свідчить про неефективність формальних інститутів та значний деструктивний вплив корупції на місцеву владу.
Посилання
Бондаренко О. С. Корупційні ризики в діяльності органів місцевого самоврядування: сутність, прояви та заходи протидії. Академічні візії. 2023. № 16. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10334783 (дата звернення: 26.04.2024).
Була С. Неоінституційні механізми реалізації детермінант локальної демократії в Україні. Освіта регіону. 2012. № 2. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/794 (дата звернення: 24.04.2024).
Гапоненко В. Неоінституціоналізм як метод дослідження демократизації політичної системи України. European Political And Law Discourse. 2019. Vol. 6. Iss. 4. P. 38-43.
Корупційні ризики. НАЗК. 2023. URL: https://antycorportal.nazk.gov.ua/risks/catalog/?search= &organ_owner_id=152&f1=1&page=8 (дата звернення: 20.04.2024).
Кушнарьов І. В. Неоінституціоналізм як методологічна підвалина вивчення неформальних інститутів: приклад політичної корупції. Політикус. 2017. № 5. С. 16-20.
Рибій О.В. Процеси трансформації політичних інститутів: етапи та рушії : автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.01. Київ : ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса, 2011. 15 с.
Шевченко Т. В. Сутнісні характеристики та ознаки неформальної політики. Магістеріум : Політичні студії. 2016. Т. 64. С. 14-19. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9799 (дата звернення: 26.04.2024).
Anghel V. Rule of Law or Rule of Norms? Informal Institutions and their Role for Democratic Resilience. Von Forum Transregionale Studien. 27.02.2024. URL: https://trafo.hypotheses.org/50569 (дата звернення: 26.04.2024).
North D. S. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Washington University, 1990. 152 p. URL: https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678 (дата звернення: 26.04.2024).