Crisis communications as the way of implementation of strategic communications in the defense forces of Ukraine.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2019.3.10Keywords:
crisis, crisis situations, crisis communications, strategic communications, defense forces of UkraineAbstract
The article is devoted to the analysis of crisis communication problems and the specifics of crisis communication organization in the defense forces of Ukraine, taking into account the experience of localization of crisis situations in the course of repelling and curbing the Russian Federation’s aggression against Ukraine since 2014.
The source of the research was the work in the field of crisis communications, crisis management, interaction of mass media with the authorities during crises, as well as the legal framework on the subject.
In the course of the study, it was found that with the beginning of the Anti-Terrorism operation, and later the operation of the Joint Forces in the Donetsk and Luhansk regions, it turned out that the state system of communication is not ready for modern challenges and threats and needs a radical update. In the midst of a deep socio-political crisis, the Ukrainian Crisis Media Center was created to address the urgent problems of overcoming the effects of the crisis and organizing crisis communications, the efforts of leading Ukrainian experts in the field of international relations, communications and public relations. Subsequently, a regulatory framework was developed that allowed to institutionalize crisis communication measures in the defense forces of Ukraine. In order to increase the effectiveness of strategic and crisis communications organization in the Ukrainian Defense Forces, a Strategic Communications and Monitoring Coordination Section was created in 2017.
It is established that in the course of crisis localization, the entities of crisis communication organizations need to form a communication plan within the framework of the general crisis management plan, to form a special team for crisis management and to use one official to communicate with the media throughout the crisis.
The conclusions proposed determining for the units responsible for crisis communications, and outlining the indicative plan of action of these units in the event of a crisis situation in the defense forces of Ukraine.
References
Міждисциплінарний словник з менеджменту: навч. посіб. / [Д.М. Черваньов, О.І. Жилінська, М.В. Петровський та ін.]; за ред. Д.М. Черваньова, О.І. Жилінської. К.: Нічлава, 2011. 624 с.
Кухта П.В. Кризи, їх причини та наслідки. URL: http://www.economy.nayka.com.ua /?op=1&z=1439
Почепцов Г.Г. Теория коммуникации. К.: Ваклер, 2001. 656 с.
Блэк С. Паблик рилейшнз. Что это такое? URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q= cache:anJH1jM_nEYJ:bycongroup.com/files_library/cat1/14+&cd=4&hl=uk&ct=clnk&gl=ua
Український кризовий медіа центр: офіційний сайт. URL: http://ucmc.org.ua/uk/ strategy/
Указ Президента України від 24 вересня 2015 року №555/2015 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року «Про нову редакцію Воєнної доктрини України». URL: https://www.president.gov.ua/documents/5552015-19443
Указ Президента України від 25 лютого 2017 року №47/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України». URL: https://www.president.gov.ua/documents/472017-21374
Наказ Міністерства оборони України від 22.11.2017 №612 «Про затвердження Концепції стратегічних комунікацій Міністерства оборони України та Збройних Сил України». URL: http://www.mil.gov.ua/content/ mou_orders/612_nm_2017.pdf
Дубов Д.В., Баровська А.В. Аудит спроможностей органів державної влади у сфері кризових комунікацій // Стратегічна панорама. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Stpa_ 2018_1_5
Гарькавий Є. М. Генезис інституалізації стратегічних комунікацій сил оборони в умовах сучасного інформаційного протиборства. Гілея: науковий вісник. К.: Видавництво «Гілея», 2019. Вип. 146 (№ 7). Ч. 3. Політичні науки. С. 41-46.
Моисеев В.А. Паблик рилейшнз – средство социальной коммуникации: теория и практика. К.: Дакор, 2002. 506 с.
Coombs T. Ongoing Crisis Communication: Planning, Management and Respoding. URL: https://books.google.com.ua/books?id=r6K0pRwbNn0C&pg=PA31&hl=uk&source=gbs_toc_r&cad= 3#v=onepage&q&f=false
Запорожець О.Ю. Кризовий комунікативний менеджмент у сфері міжнародних відносин: монографія. К., 2006. 238 с.
Прикладні антикризові PR-технології: навч. посіб. / М.А. Зубарєва. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014. 162 с.
Гарькавий Є.М. Механізми формулювання стратегічних наративів у системі реалізації стратегічних комунікацій сил оборони України. Держава і право: зб. наук. праць. Серія: «Політичні науки» / Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України. К.: Юридична думка, 2019. Вип. 84. С. 100-111.