Factors of image formation of the state on international arena.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2018.2.13Keywords:
formation of the image of the country, the vision of the state, factors of the image formation of the country, the international arena, information policyAbstract
Author defines the tendencies of image formation of countries in the modern world. Four approaches to factors determination of the image of the country are considered: by Galumov E., Prudnikov L., Dauling G., Gavra D. and Savitskaya A. The main subjects of the formation of the political image of the state are outlined, among which the key institutions of power are singled out: president (presidential administration), legislative branch (parliament), executive branch of government (government itself), judicial branch, political parties, local government. Determination of the general model of formation of a positive image of the state, its factors and structure allows to outline the main mechanisms involved in the model, according to the version of Erast Galumov. The external factors of construction of the state international image are revealed. This article says that the external factors caused by modern tendencies of strengthening the impact of the international environment and international standards on the domestic policy of the state influence on the formation and transformation of the international image of the state. Among the external factors that directly or indirectly influence the formation of the image of the country, the author of the article indicates: world standards, stereotypes, international environmental movements and human rights organizations, citizens of a country living abroad, the tourist sphere, the activities of diplomatic missions, other foreign affairs agencies, cultural and educational centers abroad, political technology. Today the problem of the image of the state creation in the media is becoming more significant. In this context, the issue of development and implementation of the information policy by the state becomes particularly important, and the model of formation of the positive image of the country should be outlined and implemented in the state strategy for the short-term or long-term perspective.References
Black S. The essentials of Public Relations / S. Black. – London : Kogan Page, 1993.
McLuhan M., Fiore Q. The medium is the massage, an inventory of effects. N.Y.: Wired Books, 1996.
Task force on stature and role of public relations. Report and recommendations // Public Relations society of America. 1980. № 11; Greyser S. Changing roles of Public Relations // Public Relations Journal. 1981. № 37.
Анхольт С. Бренд Америка / Саймон Анхольт, Джереми Хильдрет. – М.: Добрая книга, 2010. – 232 с.
Галумов Э.А. PR в международных отношениях / Э.А. Галумов // Информация. Дипломатия. Психология. – М.: Известия, 2002. – 616 с.
Галумов Э. А. Международный имидж России: стратегия формирования. – М., 2003. – С. 111 – 113.
Галумов Э.А. Международный имидж современной России. Автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора политических наук. – М., 2004.
Даулинг Грэм. Репутация фирмы: создание, управление и оценка эффективности: Пер. с англ. – М.: Консалтинговая группа „Имидж – Контакт”: ИНФРА – М., 2003. – XXVI. – 368 с.
Киселев И. Ю. Образы государств в международных отношениях: механизмы трансформации // Полис. – 2003. – № 3. – С. 51.
Пантелейчку І. Сучасні підходи до побудови структурної моделі іміджу регіону [Електронний ресурс] / Наукові записки. Випуск 44 // Режим доступу до ресурсу : http://www.ipiend.gov.ua/uploads/nz/nz_44/ panteleichuk_suchasni.pdf
Промская Н. Сети и медиа. Новая среда обитания человека [Електронний ресурс] / Н.Промская // – Режим доступу до ресурсу : http://hvylya.net/analytics/society/seti-i-media-novaya-sreda-obitaniya-cheloveka.html
Прудников Л. А. Политические технологии как фактор формирования имиджа Вооруженных Сил Российской Федерации: Автореф. дис. … канд. полит. наук. – М., 2004. – 12 с.
Данилов В. Особливості формування політичного іміджу держави / В. Данилов // Політичний менеджмент. № 2. – 2009. – С. 67 – 72.
Попова Л. І.Тенденції формування образу країни в сучасному країнознавстві / Л. І. Попова // Мова і культура. – 2011. – Вип. 14, т. 7. – С. 112-116. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mik_2011_14_7_20.
Почепцов Г.Г. Паблік рилейшнз : навч. посіб. / Г.Г. Почепцов – 3-тє вид., випр. і доп. – К.: Знання ; КОО, 2006. – 327 с.
Ромат Є.В. Трансформація моделі державного управління рекламною діяльністю у перехідних умовах : монографія / Є.В. Ромат. – К.: Вид-во НАДУ, 2003. – 380 с.
Сміт Е. Д. Національна ідентичність. – Київ: «Основи», 1994. – 223 с.
Хазратова Н.В. Структурна модель образу держави / Н.В. Хазратова // Психологічні перспективи. – 2001. – Вип. 1. – С. 26–36.
Щурко О. М. Функціональні аспекти образу держави на сучасному етапі / О. М. Щурко // S.P.A.C.E. Society, Politics, Administration in Central Europe : електронний науково-практичний журнал / редкол.: Д. В. Яковлев (голов. ред.), К. М. Вітман (заст. голов. ред.), Д. Ю. Дворніченко (відп. секр.) [та ін.] ; НУ «ОЮА». – Одеса, 2017. – Вип. 4. – С. 22-26.
Щурко О. Чинники формування міжнародного образу держави: принципи класифікації / Політична наука в Україні: стан і перспективи: матеріали всеукраїнської наукової конференції (Львів, 10-11 травня 2007 року) / Укл. Поліщук М., Скочиляс Л., Угрин Л. – Львів, ЦПД, 2008. – 308 с. Режим доступу: http://postua.info/shchurko.htm.