The problem of media imperialism in current conditions.
Keywords:
world politics, international information relations, means of mass communication, media imperialism, cultural imperialism, digital divide, UNESCOAbstract
The article examines the phenomenon of media imperialism, which characterized the state of global mass communications in the post-colonial period. In particular, the introduction of the concept of media imperialism into political and academic discourse is considered, and it is shown how this phenomenon was reinterpreted with the transformation of the global system of communications. It is proved that for today the key issues that characterized media imperialism either have lost their severity, or may be considered as generally positive, albeit inevitable, attributes of globalization. On the example of UNESCO’s strategic documents, the current imperatives of world politics in the field of mass media are shown.References
Records of the General Conference. Seventeenth Session. Paris, 17 October to 21 November 1972. Volume 1: Resolutions, Recommendations [Електронний ресурс] // UNESDOC. – Режим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001140/114044E.pdf
Декларация об основных принципах, касающихся вклада средств массовой информации в укрепление мира и международного взаимопонимания, в развитие прав человека и в борьбу против расизма и апартеида и подстрекательства к войне [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/995_393
Records of the General Conference. Twenty-first Session Belgrade, 23 September to 28 October 1980. Volume 1: Resolutions [Електронний ресурс] // UNESCO. – Режим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001140/114029E.pdf
Sparks C. Development, Globalization and the Mass Media / Colin Sparks. – London: SAGE Publications, 2007. – 258 p.
Соціологія: словник термінів і понять. – К.: Кондор, 2006. – 372 с.
Morris N. Cultural Imperialism Theories / Nancy Morris // The International Encyclopedia of Communication / ed. by Wolfgang Donsbach. — Oxford: Blackwell Publishing, 2008. – P. 1101-1103.
Kraidy M. M. Globalization of culture through the media / Marwan M. Kraidy // Encyclopedia of Communication and Information. Volume 2 / Ed. by Jorge Reina Schement. – N.Y.: Macmillan Reference USA, 2002. — P. 359–363.
O’Sullivan T. Key Concepts in Communication and Cultural Studies / Tim O’Sullivan, John Hartley, Danny Saunders, Martin Montgomery, John Fiske. – 2nd edition. – London: Routledge, 1994. – 367 p.
Інформація Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі про роботу із забезпечення дотримання законодавства у сфері захисту суспільної моралі у 2014 році [Електронний ресурс] // Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі. – Режим доступу: http://www.moral.gov.ua/upload/1-27-11-14.pdf
McQuail D. McQuail′s Mass Communication Theory / Denis McQuail. – 6th edition. – London: SAGE Publications, 2010. – 621 p.
ЮНЕСКО. Среднесрочная стратегия (2014-2021 гг). 37 C/4 [Електронний ресурс] // UNESDOC. – 2014. – Режим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002278/227860r.pdf