Interdisciplinary research of political advertising as a social phenomenon.
Keywords:
advertising, political advertising, interdisciplinary approaches, global integration, social and cultural phenomenon, social relations, mass culture, person identificationAbstract
The author demonstrated that advertising on the current stage became universal sign and semantic space of modern culture and global social-cultural broadcaster, which needs for comprehension within the interdisciplinary approaches. Under conditions of globalization, advertising is the most substantial factor of global integration. The interdisciplinary approach to understanding of advertising allows to bring out its versatile nature as a complicated social and cultural phenomenon. It is formed and developed as the main mechanism of socialization and person identification, constructs new types of social relations, new values and ideals, which are typical for modern society of mass consumption.References
Ільтьо Г. Механізми взаємозумовленості змін політичного символу та риторично – знакової системи політичної комунікації [Електронний ресурс] / Г. Ільтьо // Освіта регіону: політологія, психологія, комунікація. – 2012. – № 2. – Режим доступу: http://www.socialscience.com.ua/article/817
Водопьянова Н. А. Философия рекламы в контексте социогуманитарного знания / Н. А. Водопьянова // Современные проблемы науки и образования. – 2009. – № 5. – С. 146- 149.
Ромат Є. В. Державне управління рекламною діяльністю в Україні (теоретико- методологічний аспект) : автореф. дис. … канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Ромат Євгеній Вікторович ; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. – К., 2004. – 21 с.
Ходжсон Дж. Экономическая теория и институты: Манифест современной институциональной экономической теории : [монография] / Дж. Ходжсон ; пер. с англ. М. Я. Каждана. – М. : Дело, 2003. – 464 с.
Реклама та PR у масовоінформаційному просторі: монографія / [Т. Ю. Ковалевські, Н. В. Кондратенко, Н. В. Кутуза та ін.]; за заг. ред. О. В. Александрова; відп. ред. Т. Ю. Ковалевські, Н. В. Кутуза. – Одеса: Астропринт, 2009. – 400 с.
Соловьев А. И. Политическая коммуникация: к проблеме теоретической идентификации / А. И. Соловьев // Политические исследования. – 2002. – № 3. – С. 5-8.
Стариков І. М. Психологічні особливості агітаційного та інформаційного забезпечення виборчої кампанії / І. М. Стариков // Актуальні проблеми внутрішньої політики. – 2004. – Вип. 3. – С. 232-236.
Луценко К. В. Сучасна політична реклама як комплекс інтегрованих маркетингових комунікацій / К. В. Луценко // Наука і освіта – 2004 : матер. VІІ Міжн. наук.-практ. конф. – Дніпропетровськ, 2004. – С. 17-19.
Сэндидж Ч. Г. Реклама: теория и практика / Ч. Г. Сзндидж, В. Фрайбургер, К. Ротцолл. – М. : Прогресс, 1989. – 630 с.
Мех О. В. Політичне консультування як одна зі складових успішної PR-кампанії / О. В. Мех // Актуальні питання масової комунікації. – К., 2001. – Вип. 3. – С. 30-31.