Institutional representation of indigenous peoples of Ukraine on the example of the mejlis of the crimean tatar people
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.3Keywords:
indigenous peoples, institutional subjectivity, normative regulation, strategic communication, interagency cooperation, institutional integrationAbstract
The article analyzes the mechanisms and practices of integration of the Mejlis of the Crimean Tatar people into the system of public administration and civil society of Ukraine as an example of institutional representation of the indigenous people. It is shown how the Mejlis acts as an intermediary between the Crimean Tatar people, public authorities and the international community, ensuring political subjectivity and protection of the rights of the Crimean Tatars under the conditions of temporary occupation. Institutional and communicative-analytical approaches are used to study the formal and informal channels of interaction between the Mejlis and public authorities, mechanisms of its participation in the processes of lawmaking, strategic planning and implementation of state policy in the areas of reintegration, education, culture, security and human rights. Examples of activities within the framework of the Crimean Platform, cooperation with parliamentary committees, ministries and civil society institutions are considered. The results of the study show that the Mejlis consistently forms a multi-level system of interaction with state structures, which includes participation in advisory bodies and the development of regulations, as well as strategic communication with international partners. Its activities are aimed at creating conditions for the realization of the rights of the Crimean Tatar people within the Ukrainian legal system, despite the lack of consolidation of its legal status as a representative body of the indigenous people. The social, human rights and information activities of the Mejlis are of particular importance. The institution participates in the implementation of programs to support internally displaced persons, cooperates with the education system to preserve the linguistic and cultural environment, and acts as a national advocacy entity in legal processes. Media activity and analytical work strengthen the role of the Mejlis in shaping public discourse on the de-occupation of Crimea. It is emphasized that the Mejlis performs the functions of not only a representative but also an integrative body that demonstrates the ability to adapt, interact with the authorities and engage in the political process. However, the full legal institutionalization of this status requires the Cabinet of Ministers of Ukraine to formalize the legal status of the representative body of the indigenous people in accordance with Article 8 of the Law of Ukraine “On Indigenous Peoples of Ukraine” and the Procedure for formalizing the legal status of the representative body of the indigenous people of Ukraine and deprivation of such status, including the finalization of a number of bylaws and amendments to some existing legislative acts of Ukraine, in particular, the electoral legislation and the introduction of mechanisms for quota representation of indigenous peoples.
References
Барієв Е. Меджліс кримськотатарського народу: від національного самоврядування до міжнародного впливу. Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова. Серія 22. Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін. 2024. Т. 22, № 36. С. 136–145.
Громадська партисипація, партнерство та довіра як рушії всебічного розвитку громади. Інститут Місцевого Розвитку. URL: https://www.mdi.org.ua/images/2024/02.2024/tez/2.----PDF-26.12.23-1.pdf
Залучення інвестицій у громаду: механізми, приклади і практичні поради - Інститут громадянського суспільства. Інститут громадянського суспільства. URL: https://www.csi.org.ua/books/zaluchennya-investyczij-u-gromadu-mehanizmy-pryklady-i-praktychni-porady/
Захаренко К. Теоретичні засади дослідження інформаційної безпеки. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2018. № 2 (4). С. 107–116.
Існуючі механізми співпраці органів державної влади з організаціями громадянського суспільства в контексті реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні 2016-2020. K.: Ваіте, 2016. 280 с.
Кобець Ю. Процес децентралізації як фактор розвитку місцевого самоврядування. Grani. 2023. Т. 25, № 6. С. 85–91.
Крим | спротив триває – міністерство національної єдності України. unity.gov.ua. URL: https://unity.gov.ua/category/krym/
Крим у координатах історії : Зб. матеріалів третього наук. семінару, м. Київ, 25 жовт. 2024 р. 2024. С. 163.
Лісовська Ю. Кібербезпека: ризики та заходи. Київ, 2019. 271 с.
Макаренко Ю. Кримськотатарський рух як визначальний чинник інтеграції кримських татар в українське суспільство. Проблеми інтеграції кримських репатріантів в українське суспільство : Всеукр. науково-практ. конф., м. Київ. 2004. С. 3–13.
Малиновська Н. Кримські траєкторії у публічній політиці на материковій частині України: конструкція наративу етнічної політики після 2014 року. Ідеологія і політика. 2019. Т. 1, № 12. С. 41–59
Навчальна програма з кримськотатарської мови та читання (складник типової освітньої програми) для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням кримськотатарською мовою : Навч. програма. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Movy.korinnykh.narodiv.ta.nats.menshyn.Ukrayiny/02/12-krymskotatarska-mova-1-2.kl-z-navch-krymskotatarskoyu-movoyu.pdf.
Про Заяву Верховної Ради України щодо гарантії прав кримськотатарського народу у складі Української Держави : Постанова Верхов. Ради України від 20.03.2014 № 1140-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1140-18#Text
Про корінні народи України : Закон України від 01.07.2021 № 1616-IX : станом на 31 берез. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1616-20#Text
Про представництво. Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим. URL: https://ppu.gov.ua/who-we-are/.
Шевченко О. Взаємодія суспільства та влади : Конспект лекцій. Київ, 2018. 47 с.
Як окупаційна влада переслідує Меджліс кримськотатарського народу? Кримськотатарський Ресурсний Центр. Кримськотатарський Ресурсний Центр. URL: https://ctrcenter.org/uk/analytics/yak-okupaczijna-vlada-peresliduye-medzhlis-krymskotatarskogo-narodu