Crisis management of Ukrainian displaced universities in the war and post-war periods
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.1.1Keywords:
university management; higher education in Ukraine; recovery of Ukraine in the war and post-war periods; crisis management; Ukrainian displaced universitiesAbstract
The effective work of ZVO is the result of the synergy of several factors, among which is the management system through the introduction of effective governance and the implementation of the quality management system in accordance with international standards (ISO 9001). The key conditions for the functioning of such a system are the strategic planning of the development of higher educational institutions, the distribution of powers and responsibilities among all managers and employees, conducting self-analysis in the form of internal audits, self-assessment, analysis of the quality management system, and the introduction of managerial practices for developing the potential of higher education institutions. The article contains the experience of Ukrainian institutions of higher education that were relocated in the period 2014-2022 as a result of Ukraine’s war with Russia on its territory. The author aimed to summarize her own experience of relocation, management of a relocated university, and cases of consulting other displaced higher education institutions within the framework of Fulbright projects and programs in Ukraine. Such a generalization of crisis management practices by universities under martial law can be useful both from a research point of view and from a practical point of view because the return of these universities will again require operational tools. Among them are a management audit after relocation, practices and mechanisms of team building and strategic management taking into account the new labor market and society’s demands, a system for evaluating the effectiveness of management and teaching activities, a system of management practices for the development of higher education potential. Implementation of management steps through a comprehensive audit of personnel, management, communication, material and technical resources and social capital of the university; identification of problems and growth points; consistent problem-solving and strengthening of positions for the purpose of development and increase of potential can become effective in reviving the activities of higher education institutions in new locations and national higher education on the way to the recovery of Ukraine in war and post-war times.
References
Борщ В. І., Белякова В.В. Формування і реалізація кадрової політики на підприємствах України. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2017. Том 16. No3 (37). С. 175-187.
Від контролю до культури якості: перезавантаженння процесів забепечення якості в українській вищій школі: практ.посібник / За ред. С. Гришко, Т.Добко... Львів: Вид-во: Компанія «Манускрипт». 2014. 168с.
Вокс Україна // https://voxukraine.org/u-chuzhyh-stinah-yak-dolayut-problemy-peremishheni-universytety/
Заклади вищої освіти, переміщені через повномасштабне військове вторгнення росії // https://drive.google.com/file/d/1zH0Pf6X3vju8YrxD-mPDAIhSL21kWYuW/view
Звіти експертних груп Національного Агентства із якості вищої освіти України за результатами акредитаційних експертиз //https://public.naqa.gov.ua
Калашнікова С. Розвиток лідерського потенціалу сучасного університету // http://www.ihed.org.ua/images/biblioteka/Liderstvo/rozvitok_lidersk_potencialu_Universitets ._Kalashnikova.S_2016_46c.pdf
Лугова В.М. «Науковий потенціал ВНЗ України та результативність його використання» / Економіка і суспільство. 2017. Вип.8. с. 27 С.547 – 555.
Лук’янова Л. Законодавче забезпечення освіти дорослих: зарубіжний досвід / Лариса Лук’янова; Українська Асоціація освіти дорослих. – К.: ТОВ «ДКС-Центр», 2017. 147 с.
Механізми реалізації ефективного врядування в університетах України в умовах євроінтеграції: Колективна монографія / Авторський колектив: І. Драч, С. Калашнікова, О. Паламарчук, В. Рябченко, Л. Червона; за заг. ред.С. Калашнікової. – Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2020. – 223 с.
Нагорняк Т.Л. Розвиток потенціалу закладу вищої освіти в системі управлінських практик. // Економіка і організація управління. – 2020 – № 4(40) – С. 187-197. https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4
Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. У чужих стінах: як долають проблеми переміщені університети.
Одегов Ю.Г., Лабаджян М.Г. Кадровая политика и кадровое планирование: учебник для вузов. М.: Издательство Юрайт, 2014. 444 с.
План відновлення України // https://recovery.gov.ua
Рач В.А. Проектно-орієнтовані моделі управління та оцінки діяльності вищих навчальних закладів / В.А. Рач, А.Ю. Борзенко-Мірошніченко // Управління проектами та розвиток виробництва: Зб.наук.пр. Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2009. No1(29). С. 81-89.
Рашкевич Ю. Болонський процес і нова парадигма вищої освіти // http://www.ihed.org.ua/images/doc/04_2016_Rashkevych_BolonskyiProcessNewParadigmH E.pdf
Розвиток інституційного потенціалу університетів у контексті глобального лідерства: колективна монографія / Авторський колектив: Є. Балджи, І. Драч, С. Калашнікова, О. Коваленко, С. Курбатов, Н. Невмержицька, О. Паламарчук, В. Рябченко, Л. Червона; за заг. ред. С. Калашнікової. – Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2017. 205 с.
Тест (діагностика емоційного інтелекту) // https://www.pdau.edu.ua/content/diagnostyka-emociynogointelektu-n-holl
Тест 16 типів особистостей // https://www.16personalities.com/uk/typy-osobystosti
Фініков Т., Сухарські Р., Шляхта Б. Проект «Інноваційний університет і лідерство» та формування соціального капіталу українського академічного співтовариства // Інноваційний університет і лідерство: проект і мікропроекти – IV. – Варшава: Fundacja “Instytut Artes Liberales”, 2020. – С. 15 – 54.
Фоломєєв М. Популяризація науки та освітні пропозиції: комунікативні практики українських університетів // Іноваційний університет і лідерство: проект і мікропроекти. – Варшава: Fundacja " Instytut Artes Liberales", 2020. – С. 155-177.
Черниш О.В. Стратегічне управління освітньою діяльністю у ЗВО. Економіка і суспільтсво. 2018. No19. С.689 – 698.
Bateman H. McAdam K. Dictionary of Human Resource and Personnel Management. London: A&C Black Publishers, 2006. 199 p.
Bolden R., Jones S., Davis H., Gentle P. Development and Sustaining Shared Leadership in Higher Education. London: LFHE. 2015. 47 p.
Lazarsfeld P.F. Friendship as a social process / Paul F. Lazarsfeld, Robert K.Merton // TheVaried Socio;ogy of Paul F. Lazarsfeld / Ed. By P.L. Kendall. – New York: Columbia University Press, 1954. – P. 298 – 348.
Sztompka P. Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej / Piotr Sztompka. – Krakow: Znak, 2016. – 384 p.