Public image of Ukraine in conditions of uncertaint

Authors

  • T. L. Nagornyak Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2022.1.9

Keywords:

place branding; state public image; state strategic communications; public diplomacy

Abstract

The publication outlines the trends of global changes and development trends of modern Ukraine – conditions of uncertainty – in which territories at all levels compete for influence on the process of world resources redistribution. It has been proved that place branding "from above" – by developing a strategy for its promotion by special authorities with the possible involvement of non-governmental actors is ineffective due to the inflexibility of this approach and limited state influence on external information space. The author clarifies the content of such key categories of branding discourse as strategic communications, public diplomacy, brand, image, reputation, visions, narratives. The publication demonstrates author’s attempt to build a model of stages for correction of the existing state public image through the tools of strategic communications, including public diplomacy, and to prove the feasibility of systematizing successful cases of public diplomacy "from below", because the future is in local place branding. A correlation is established between the stages of public image promotion, purposeful interactions of all subjects of public diplomacy and their results. The conclusion is made about the expected result of state strategic communications, which is in fixing the loyalty of the state – a high degree of trust, devotion and reliability of relationships that can become valuable, can spread interpersonal trust in society, institutional trust between states and act as a resource of a generalized trust in the process of territory self-organization and prospects of its brand. Such form of generalized trust as the loyalty capital is a serious basis for the competitiveness of the state in a new world order and the consolidation of the nation in conditions of uncertainty.

References

Стратегія публічної дипломатії МЗС України 2021-2025. Міністерство закордонних справ України : офіційний портал. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/Стратегії/public-diplomacy-strategy.pdf

Нагорняк Т.Л. Брендинг територій у сучасній політиці : дис. … д-ра політ. наук : 23.00.02. Київ, 2013. 500 с.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року "Про нову редакцію Воєнної доктрини України". Указ президента України №555/2015. Президент України : офіційне інтернет-представництво. URL: http://www.president.gov.ua/documents/5552015-19443

Гуцал С. Публічна дипломатія та стратегічні комунікації: визначення концептуальних основ. Міжнародні відносини Серія "Політичні науки". 2015. № 9. URL: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/pol_n/article/viewFile/2769/2473

Осмоловська А.О. Політика формування іміджу України в інформаційному просторі закордонних держав після 2014 р. : дис. … д-ра філ. : 052 «Політологія». Вінниця, 2021. 252 с.

Tusk about Orban’s statement: unfortunate and disturbing. The Warsaw Voice. URL: https://www.warsawvoice.pl/WVpage/pages/article.php/28248/news

Бекешкіна І. Вирішальний 2014-й: роз’єднав чи з’єднав Україну? Трансформація суспільних настроїв в умовах протидії агресії Росії на Донбасі: регіональний вимір / наук. ред. О. Гарань. Київ : Стилос, 2017. С. 8-39.

Нагорняк Т.Л., Зайченко І.А. Ставлення українців до збройного конфлікту як чинник стримувань і противаг у процесі становлення інституту народовладдя в Україні. Політичне життя. 2020. № 2. С. 19-27.

Українське суспільство 1992-2013. Стан та динаміка змін. Соціологічний моніторинг / за ред.: В. Ворони, М. Шульги. Київ : Інститут соціології НАН України, 2013. 566 с.

Консолідація українського суспільства: шляхи, виклики, перспективи. Інформаційно-аналітичні матеріали до Фахової дискусії 16 грудня 2016 р. Київ : Центр Разумкова, 2016. 100 с.

Горбулін В. Ціннісні дилеми зовнішньої і внутрішньої ефективності. Дзеркало тижня. URL: https://dt.ua/internal/cinnosti-suspilstva-i-gibridniy-mir-kriza-modeli-zahistu-246525_.html

Нагорняк Т.Л. Брендинг території як державна та регіональна політика: Монографія. Донецьк: Вид-во «Ноулідж». 2013. 367с.

Published

2022-04-13

Issue

Section

Політичні проблеми міжнародних систем та глобального розвитку