Mediacompetence and medialiteracy of an international specialist in the context of threats on the Internet
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2021.4.9Keywords:
media competence; media literacy; network security; new media realityAbstract
Important media competencies of international specialists who face challenges and threats on the Internet are analyzed. The basic definitions of media concepts in the modern globalized world, which are important in the professional activity of international specialists, are clarified. The main threats and challenges (individual) on the Internet are highlighted. It has been proven that in today’s world, an international specialist must have a good command of information and communication technologies in order to create quality content thanks to technology, as well as critical thinking, not to succumb to media violence, media lies and media manipulation. It turned out that the international specialist must fight against fakes, misinformation, false information and well-recognized covert manipulation.
The study used a set of general and special methods: the method of conceptual analysis in determining the basic characteristics of media concepts, including media competencies that international specialists should have, comparative analysis (comparing common skills and media competencies that students should have), functional analysis (media competencies, which must be possessed by an international specialist for successful professional activity).
Modern media reality creates a new educational paradigm in which media literacy, and at the same time, media competence and media education play an important role and do not stop during life. In addition to their professional skills, young international professionals must also have the media competencies to create quality content. In addition to these skills and knowledge, international professionals need to be aware of the threats that can be encountered on the Internet. At the same time, an international student needs to remember that the generation called «generation z» has the skills to use social networks without much difficulty, but this does not indicate deep knowledge, so traditional education and knowledge are very necessary for a student’s career. -international.
References
Андронатів Р. Комп’ютерні технології в освітніх вимірюваннях. Кропивницький: Видавниць Лисенко. 2011. 144 с.
Гнікуль Н. Медіаосвіта у контексті філософії освіти ХХІ століття. Збірник статей п’ятої міжнарод. наук.-методич. конф. «Практична медіа грамотність: міжнародний досвід та українські перспективи». Київ. 2017. С. 8−11.
Журба О. Розвиток медіакомпетентностей педагогів в умовах реалізації концепції нової української школи. Інноваційна педагогіка. Вип. 14. Т. 2. С. 197−200.
Зоря Й. Нова грамотність у цифровому суспільстві. Збірник статей п’ятої міжнарод. наук.-методич. конф. «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». Київ. 2017. С. 20−25.
Іванов В. Медіакомпетентність та медіа грамотність як основні компетентності сучасного педагога. Інформаційне суспільство: науковий журнал. Вип. 20. С. 96−99.
Ключові компетентності для навчання впродовж життя. 2018. Цифрова компетентність. URL: dystosvita.blogspot.com/2018/01/2018.html?m=1 (дата звернення: 21.09.2021).
Ладика І. Медіаграмотність як сучасна потреба інформаційного суспільства. Збірник статей шостої міжнарод. наук.-методич. конф. «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». Київ. 2018. С. 35−39.
Лашук Н. Критичне мислення у процесі формування медіа компетентності майбутніх фахівців. Збірник статей п’ятої міжнарод. наук.-методич. конф. «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». Київ. 2017. С. 37−44.
Медіакомпетентність на допомогу сучасному підлітку: методичні рекомендації / укл. А.О. Мороз. Миколаїв, 2019. 29 с.
Медіаосвіта та медіаграмотність: підруч. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.
Мольчанова О. Інтеграція інформаційних технологій в системах віддаленого контролю знань у вузах веденою інформаційною системою. Системи обробки інформації. Вип. 3, Т. 1. С. 179−185.
Пєтухова Л. Теоретико-методичні засади формування інформаційних компетентностей майбутніх учителів початкових класів: автор. докт. дис. пед. н. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/869/1/Petukhova.aref.pdf. (дата звернення: 22.09.2021).
Спірін О. Інформаційно-комунікаційні та інформативні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. № 5. (13). URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/183/169 (дата звернення: 22.09.2021).
Читач 3.0. Формування медіаграмотності та медіакомпетентності молодої особистості / укл. М. Ричкун. Тернопіль, 2017. 43 с.
Шворак К., Карпік І. Медіакомпетентність та медіаграмоність базові компетентності педагога НУШ. Молодий вчений. 2018. № 12.1 (64.1). С. 9−12.