Political Science Students of Ukraine and Moldova: Political and Ideological Self-identification
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2021.2.11Keywords:
political and ideological identifications; students; regions of Ukraine; Moldova; Border states; history of political scienceAbstract
The article is devoted to the identification of political and ideological self-identification of students of political science communities of Ukraine (Lviv, Kharkiv, Simferopol) and Moldova (Chisinau) in the period 2012–2013. This work is part of a larger study that captures the state of Ukrainian political science in 2012-2013 and provides a better understanding of the political, social, ethnic, economic, gender and disciplinary views of students on the eve of the Revolution of Dignity. The empirical basis of this article is a survey of bachelors, specialists and masters at the Ivan Franko National University of Lviv, the V. N. Karazin Kharkiv National University, the V. Vernadsky Tavriya National University
and the State University of Moldova. In total, more than 350 people were surveyed.
The answers of the respondents allowed revealing several tendencies related to the prevalence of certain ideologies in different student communities, the presence of a gender dimension of political and ideological self-identification of students of Ukraine and Moldova, etc. One of the most symptomatic trends is the prevalence of nationalist ideas, especially among first-year students. As an explanation, it was suggested that the demand for national-democratic and nationalist ideologies among students is a protest reaction of the new generation to (geo)political and other challenges. Generally, despite the expectations, the ideological preferences of the Ukrainian and Moldovan students do not reflect the sympathies of the population of Ukraine and Moldova as a whole or their respective regions.
The final part of the article reveals the connection and internal coherence of the ideological orientations of students based on foreign policy issues. As a result, it was concluded that political science students in Ukraine (and Moldova) demonstrate what can be called the logic of a border state. Its essence encapsulates the mode of interaction as the most rational, which helps avoid direct pressure. It envisages cooperation at the level of configurations of states and/or international organizations capable of resisting the pressure of individual actors, no matter how powerful they might be.
References
Ladd E. C., Lipset S. M. The Divided Academy: Professors and Politics. McGraw-Hill Company, 1975. 351 p.
Rothman S., Kelly-Woessner A., Woessner M. The Still Divided Academy: How Competing Visions of Power, Politics, and Diversity Complicate the Mission of Higher Education. Rowman & Littlefield Publishers, 2011. 282 p.
Вища та фахова перед вища освіта в Україні у 2020 році. URL: http://www.ukrstat.gov.ua. (дата звернення 25.04.2021).
Іванов М. С. Політичні орієнтації молоді України: стан і тенденції. Наукові записки НаУКМА. Київ, 2002. Т. 20, Ч. 1. С.235-237.
Кількість здобувачів вищої освіти. Єдина державна електронна база з питань освіти : вебсайт. URL: https://registry.edbo.gov.ua/opendata/educators/. (дата звернення 11.05.2021).
Кутирьова В. Політико-ідеологічна ідентифікація сучасного українського студентства. Український соціум. Київ, 2013. № 4 (47). С. 51–60.
Москаленко В. В., Штанько О. О. Політичні орієнтації студентів з різним соціометричним статусом. Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави. Київ, 2013. № 14. С. 193-202.
Резнік О. Політична самоідентифікація особистості за умов становлення громадянського суспільства. Київ : Інститут соціології НАН України, 2003. 184 с.
Рогозин Б. И., Гузенкова Т. С. Внутриполитическая ситуация в Республике Молдове в 1998–2004 гг. Республика Молдова: современные тенденции развития. Москва: Российский институт стратегических исследований, 2004. С. 183–270.
Руженцева В. І. Політичні орієнтації пострадянського студентства: динаміка та факторна обумовленість : автореф. дис. … канд. соціол. наук : 22.00.04. Харків, 2007. 20с.
Руженцева В. І. Політико-ідеологічні ідентифікації українського студентства: фактори впливу. Український соціум. Київ, 2005. № 1(6). С. 44–53.
Студенти Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара у дзеркалі соціології: монографія / В.В. Кривошеїн, В.В. Ніколенко, В.А. Бойко та ін.; за ред. професора В.В. Кривошеїна. Дніпро: Видавництво Акцент ПП, 2018. 224 с.
Українське студентство у пошуках ідентичності: монографія / за ред. В. Л. Арбєніної, Л. Г. Сокурянської. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012. 520 с.
Українське суспільство 1992–2013. Стан та динаміка змін. Соціологічний моніторинг. Київ : Інститут соціології НАН України, 2013. 566 с.