Decentralization of Education in Ukraine on the Example of the Vinnytsia Region Case

Authors

  • A. Р. Hyzhko Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2021.2.2

Keywords:

decentralization; education; united territorial community; budget; supporting schools

Abstract

The author studies the specifics of decentralization of education realization in Ukraine and analyses the case of the Vinnytsia region. The study was based on the analysis of decentralization reform in the education sector in accordance with the regulatory framework. The application of the subsidiarity principle in the context of the educational process was considered.
It has been determined that decentralization of education involved changes in secondary education, vocational education and higher education. It has been found that decentralization principles in education are aimed at overcoming the problem of low salaries, regional disproportions in receiving educational services.
The article determines that delegation of authority, financial responsibility of educational institutions are concentrated at the local level – level of territorial community. The reform aims to differentiate the functions between the regional level, the subregional level and the basic level. The redistribution of responsibilities between the center and the regions is necessary, because these changes affect the activities of public educational institutions.
The main function of local communities in the field of education is to reduce the cost of maintaining educational institutions while improving the quality of provision and accessibility of educational services. To achieve this, Ukraine is actively pursuing the process of creating supporting schools that should provide educational needs for a large part of the population of the united territorial communities.
The current issues related to the organization of effective work of the united territorial communities in the field of education and their main functions have been studied in the article; the problems of reform implementation as well as the best practices have been defined on the example of the Vinnytsia region case. It has been determined that under the condition of successful communication between the authorities, the community and business, the educational space is being successfully formed.

References

Chaltseva О., Neprytska Т. Designing Public Policy in Ukraine and in Poland in Conditions of Political System Transformatio. European Journal of Transformation Studies. 2020, V. 8, No. 2 P.134-148.

Giordano, E. A. School clusters and teacher resource centres. Retrieved from. 2008.

URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/00159/159776e.pdf (дата звернення: 24.05.2021 )

Бєлова Л. О. Реформування системи управління освітою за умови децентралізації місцевого самоврядування. Актуальні проблеми державного управління. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apdy_2014_1_16 (дата звернення: 24.05.2021)

Венцель Н.В. Проблеми розвитку загальної середньої освіти в об’єднаних територіальних громадах. Народна освіта. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4182 (дата звернення: 24.05.2021)

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017, № 38-39, ст.380.

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.05.2021)

Опорна школа як базовий освітній центр ОТГ – у Вінницькому ЦРМС створили модель ефективної мережі навчальних закладів. Децентралізація. URL: https://decentralization.gov.ua/news/10574?page=6

(дата звернення: 24.05.2021).

Освітній комплекс Оратівської ОТГ: енергоефективна школа, дім творчості, табір літнього відпочинку та спорт open-air. Вінницька обласна Асоціація органів місцевого самоврядування. URL: http://sg.vn.ua/en/news/osvitnij-kompleks-orativskoyr/ (дата звернення: 27.05.2021).

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України. Постанова Кабінету Міністрів України. 2016. № 18. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/38-2016-%D0%BF#Text (дата звернення: 24.05.2021).

Про затвердження Положення про опорний заклад освіти. Постанова Кабінету Міністрів України. 2019. № 523. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/532-2019-%D0%BF?fbclid=IwAR2rOWI_ YtjCVjDncqn8lNKODZ7XMnSu_gydG3rUFFPMDTLicqO1QzWCSS4#n78 (дата звернення: 25.05.2021).

Стан та перспективи реформування освіти в умовах децентралізації влади в Україні /

Лопушинський І. П. , Ковнір О. І. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування.

URL: http://el-zbirn-du.at.ua/2017_1/27.pdf (дата звернення: 24.05.2021).

Токовенко В.В. Політичне керівництво і державне управління: проблеми взаємовідносин та оптимізація взаємодії Україні. К.: Вид-во УАДУ, 2001. 256 с.

Published

2021-07-10

Issue

Section

Політичні інститути та процеси