Інституційне представництво корінних народів України на прикладі Меджлісу кримськотатарського народу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.3

Ключові слова:

корінні народи, інституційна суб’єктність, нормативне регулювання, стратегічна комунікація, міжвідомча взаємодія, інституційна інтеграція

Анотація

У статті проведено аналіз механізмів і практик інтеграції Меджлісу кримськотатарського народу до системи публічного управління та громадянського суспільства України як прикладу інституційного представництва корінного народу. Показано, як Меджліс виконує функції посередника між кримськотатарським народом, органами державної влади й міжнародною спільнотою, забезпечуючи політичну суб’єктність і захист прав кримських татар в умовах тимчасової окупації. Застосовано інституціональний та комунікативно-аналітичний підходи, які дозволяють вивчити формальні та неформальні канали взаємодії Меджлісу з органами державної влади, механізми його участі у процесах нормотворення, стратегічного планування та реалізації державної політики у сферах реінтеграції, освіти, культури, безпеки та правозахисту. Розглянуто приклади діяльності в межах Кримської платформи, співпраці з парламентськими комітетами, міністерствами та інститутами громадянського суспільства. Результати дослідження засвідчили, що Меджліс послідовно формує багаторівневу систему взаємодії з державними структурами, яка включає як участь у дорадчих органах і розробці нормативних актів, так і стратегічну комунікацію з міжнародними партнерами. Його діяльність спрямована на створення умов для реалізації прав кримськотатарського народу в межах української правової системи, попри відсутністі закріплення його правовогостатусу як представницького органу корінного народу. Особливе значення має соціальна, правозахисна та інформаційна діяльність Меджлісу. Інституція бере участь у реалізації програм підтримки внутрішньо переміщених осіб, співпрацює з системою освіти задля збереження мовного й культурного середовища, а також виконує функцію національного адвокаційного суб’єкта у правових процесах. Медіа-активність і аналітична діяльність посилюють роль Меджлісу у формуванні публічного дискурсу з питань деокупації Криму. Підкреслено, що Меджліс виконує функції не лише представницького, а й інтегративного органу, який демонструє здатність до адаптації, взаємодії з владою та залучення до політичного процесу. Проте повна правова інституціоналізація цього статусу вимагає закриплення правового статусу представницького органу корінного народу Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 8 Закону України «Про корінні народи України» та Порядку закріплення правового статусу представницького органу корінного народу України та позбавлення такого статусу, включаючи доопрацювання низкі підзаконих актів та внесення змін в деяки діючи законодавчі акти України, зокрема у виборче законодавство та запровадження механізмів квотного представництва корінних народів в органах влади.

Посилання

Барієв Е. Меджліс кримськотатарського народу: від національного самоврядування до міжнародного впливу. Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова. Серія 22. Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін. 2024. Т. 22, № 36. С. 136–145.

Громадська партисипація, партнерство та довіра як рушії всебічного розвитку громади. Інститут Місцевого Розвитку. URL: https://www.mdi.org.ua/images/2024/02.2024/tez/2.----PDF-26.12.23-1.pdf

Залучення інвестицій у громаду: механізми, приклади і практичні поради - Інститут громадянського суспільства. Інститут громадянського суспільства. URL: https://www.csi.org.ua/books/zaluchennya-investyczij-u-gromadu-mehanizmy-pryklady-i-praktychni-porady/

Захаренко К. Теоретичні засади дослідження інформаційної безпеки. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2018. № 2 (4). С. 107–116.

Існуючі механізми співпраці органів державної влади з організаціями громадянського суспільства в контексті реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні 2016-2020. K.: Ваіте, 2016. 280 с.

Кобець Ю. Процес децентралізації як фактор розвитку місцевого самоврядування. Grani. 2023. Т. 25, № 6. С. 85–91.

Крим | спротив триває – міністерство національної єдності України. unity.gov.ua. URL: https://unity.gov.ua/category/krym/

Крим у координатах історії : Зб. матеріалів третього наук. семінару, м. Київ, 25 жовт. 2024 р. 2024. С. 163.

Лісовська Ю. Кібербезпека: ризики та заходи. Київ, 2019. 271 с.

Макаренко Ю. Кримськотатарський рух як визначальний чинник інтеграції кримських татар в українське суспільство. Проблеми інтеграції кримських репатріантів в українське суспільство : Всеукр. науково-практ. конф., м. Київ. 2004. С. 3–13.

Малиновська Н. Кримські траєкторії у публічній політиці на материковій частині України: конструкція наративу етнічної політики після 2014 року. Ідеологія і політика. 2019. Т. 1, № 12. С. 41–59

Навчальна програма з кримськотатарської мови та читання (складник типової освітньої програми) для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням кримськотатарською мовою : Навч. програма. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Movy.korinnykh.narodiv.ta.nats.menshyn.Ukrayiny/02/12-krymskotatarska-mova-1-2.kl-z-navch-krymskotatarskoyu-movoyu.pdf.

Про Заяву Верховної Ради України щодо гарантії прав кримськотатарського народу у складі Української Держави : Постанова Верхов. Ради України від 20.03.2014 № 1140-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1140-18#Text

Про корінні народи України : Закон України від 01.07.2021 № 1616-IX : станом на 31 берез. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1616-20#Text

Про представництво. Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим. URL: https://ppu.gov.ua/who-we-are/.

Шевченко О. Взаємодія суспільства та влади : Конспект лекцій. Київ, 2018. 47 с.

Як окупаційна влада переслідує Меджліс кримськотатарського народу? Кримськотатарський Ресурсний Центр. Кримськотатарський Ресурсний Центр. URL: https://ctrcenter.org/uk/analytics/yak-okupaczijna-vlada-peresliduye-medzhlis-krymskotatarskogo-narodu

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Як цитувати

[1]
Барієв , Е.Е. 2025. Інституційне представництво корінних народів України на прикладі Меджлісу кримськотатарського народу. Політичне життя. (Лип 2025), 26-32. DOI:https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.3.

Номер

Розділ

Політичні інститути та процеси