Освітні процеси в Криму, як основа формування національної ідентифікації: проблеми майбутньої реінтеграції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.1.1

Ключові слова:

Крим; Україна; окупація; мова; українська мова; освіта; освітній процес; національна самоідентифікація; реінтеграція; війна

Анотація

Стаття направлена на дослідження сучасних освітніх процесів, які відбуваються на території окупованого Криму. Представлено історико-політика складова, яка вплинула на сучасну політичну ситуацію. Увагу приділено змінам освітнього процесу, які відбулися після окупації півострову. В статті сформульовані проблеми майбутньої реінтеграції півострову, які слід вже зараз починати вирішувати, насамперед, в сфері освіти.
Виділено основні тези, на які опирається окупантська влада в освітньому процесі, а саме: розрив будь-яких зв’язків з Україною (основна ідея); формування загальноросійської громадянської ідентичності; викривлене сприйняття України; заперечується існування України як держави; виховання в молодого покоління почуття причетності до долі рф; формування позитивного ставлення до керівництва росії / радянського союзу, диктатури, беззаперечності сили влади; створення негативного сприйняття країн колективного Заходу; позитивне ставлення і сприйняття російських традиційних морально-духовних цінностей; мілітаризація.
Визначено, що після окупації Кримського півострову відбувається процес тотальної русифікації освіти та фактичне знищення україномовної й кримськотатарської освіти на півострові. Обґрунтовується думка про те, що вивчення лише однієї російської мови та викладання нею є порушенням базових прав корінних народів та національних меншин на отримання освіти рідною мовою. Акцентовано, що освітній процес перетворився в умовах окупації на інструмент пропагандистської політики росії та одночасно на засіб знищення усього, що пов’язує Крим з Україною. Визначено ознаки політики окупаційної влади в Криму щодо освіти і визначено, що сьогодні неможливо отримати освіту рідною мовою. Освітній процес характеризується тотальною мілітаризацією навчального процесу. Окупаційна влада не дотримується рішення Міжнародного суду й продовжує курс на тотальну русифікацію освітнього процесу.
Необхідним є вивчення впливу освітніх процесів, які зараз відбувають на Кримському півострові щодо формування національної ідентифікації. Це нагальна проблема, вирішення якою має стати основою щодо усвідомлення молодого покоління населення півострову себе, як українців.

Посилання

За крок до деокупації: виклики у сфері освіти/ 2024. https://www.voicecrimea.com.ua/main/mainnews/articles/za-krok-do-deokupaci%D1%97-vikliki-u-sferi-osviti.html

Коли звільнимо Крим – що далі: як відновлювати зв’язки з півостровом через систему освіти/ 2024. https://nus.org.ua/articles/koly-zvilnymo-krym-shho-dali-yak-vidnovlyuvaty-zv-yazky-z-pivostrovom-cherez-systemu-osvity/

Лиховид І. Освітня деокупація: чому вчать в школах Криму та як інтегрувати кримських дітей в український простір після звільнення півострова., 2023. https://nus.org.ua/articles/osvitnya-deokupatsiya-chomu-vchat-v-shkolah-krymu-ta-yak-integruvaty-krymskyh-ditej-v-ukrayinskyj-prostir-pislya-zvilnennya-pivostrova/

Лише 197 дітей у Криму навчаються рідною мовою/ 2023. https://armyinform.com.ua/2023/05/24/ lyshe-197-ditej-u-krymu-navchayutsya-ridnoyu-movoyu/

Міркування на тему освітньої реінтеграції в Криму/ 2023/ https://culture.voicecrimea.com.ua/uk/mirkuvannia-na-temu-osvitnoi-reintehratsii-v-krymu/

Охредько О. Новий навчальний рік в окупації в цифрах. Частина 1 – Крим та м. Севастополь, 2023. https://almenda.org/novij-navchalnij-rik-v-okupacii-v-cifrax-chastina-1-krim-ta-m-sevastopol/

Якубова Л. «Кримський вузол»: історичні передумови виникнення і шляхи розв’язання. Режим доступу: http://hi-phi.org.ua/historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/2176-larisa-yakubova-krimskij-vuzol-istorichni-peredumovi-viniknennya-i-shlyakhi-rozv-yazannya

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-18

Номер

Розділ

Політичні інститути та процеси