Становлення громадянської освіти в Україні

Автор(и)

  • Ю. В. Окуньовська Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.2.2

Ключові слова:

громадянська освіта; патріотичне виховання; донори; державна політика; асоціація; оборонна свідомість

Анотація

У статті визначено основні етапи становлення громадянської освіти від 2000 років до сучасності. Визначено, що основний акцент спочатку робився на патріотичне виховання через освітні заклади.
Проаналізовано нормативно-правову базу щодо громадянської освіти, основні шляхи імплементації та відповідність до умов асоційованого членства у Європейському Союзі.
З’ясовано, що після підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом постала необхідність знову підняти питання щодо концепції громадянської освіти. Роль координатора на себе взяла не держава, а представники громадянського суспільства та спеціалізовані міжнародні громадські організації. Провідну роль у становленні громадянської освіти в Україні відіграють міжнародні організації: ОБСЄ, ПРООН, USAID, Рада Європи.
Визначено, що з 2017 року громадянська освіта отримала юридичне закріплення у законі України «Про освіту», де зазначається, що держава має створити умови для здобуття громадянської освіти, спрямованої на формування компетентностей, пов’язаних з реалізацією особою своїх прав і обов’язків як члена суспільства.
Досліджено питання фінансування розвитку громадянської освіти. Попри законодавче оформлення громадянської освіти у 2018 році спостерігається інертне ставлення держави до її фінансування. Основним джерелом фінансування продовжують залишатися міжнародні донори та організації.
У статті визначається, що з 2022 року відбуваються зміни у законодавстві, що зосереджують увагу на визначенні громадянської освіти основою з формування у громадян оборонної свідомості, забезпечення безпеки та усвідомлення єдиних інтересів людини та держави, формування навичок, необхідних для активної участі в демократичному житті,

Посилання

Боренько Я. Громадянська освіта в Україні//Молодіжна політика.2017. URL: https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/171108_citizenship-education-Ukraine-ukr_YB.pdf

Закон України «Про освіту». 2017, № 38-39, ст.380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214519?test=dCCMfOm7xBWMfOoEZiZDsrm5HI4ycs80msh8Ie6#Text

Закон України «Про освіту». 2020, № 978-IX, URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T200978.html

Конституція України. 1996. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/Z960254K.html

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. URL: mon.gov.ua/content/Новини/2015/06/16/konczepcziya.doc

Мелеганич Г. Громадянська освіта як необхідна передумова євроінтеграції України//Міжнародний науковий вісник. Випуск 2 (18). Ужгород, 2018. URL: http://visnyk-international.uzhnu.edu.ua/article/view/2218-5348.2019.2%2818%29.22-37

Розпорядження КМУ «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» від 23 листопада 2011 р. №1392 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п#Text

Розпорядження КМУ «Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні» від 3 жовтня 2018 р. №. 710-р. (з доповненнями 2020,2022) URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KR180710.html

Указ Президента України «Національній стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016-2020 роки» від 26 лютого 2016 р. № 68. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/U068_16.html

Указ Президента України «Національній стратегії у сфері прав людини» від 24 березня 2021 року N 119/2021 URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/U501_15.html

Указ Президента України «Про національну доктрину розвитку освіти» від 17 квітня 2002 р. N 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text

Указ Президента України «Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки» від 13 жовтня 2015 р. № 580. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/U580_15.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-25

Номер

Розділ

Політичні інститути та процеси