Доктринальність політики просування зовнішнього іміджу держави в умовах формування нового світопорядку

Автор(и)

  • Т. Л. Нагорняк Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • М. А. Польовий Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • С. В. Бондаренко Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • А. О. Осмоловська Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2022.4.12

Ключові слова:

міжнародна політична суб’єктність; імідж держави; інформаційний простір; новий світопорядок; зовнішня політика США; україно-американські відносини

Анотація

У рамках авторських наукових пошуків було виділено три типи комунікативних моделей держав світу, що відображають базові принципи побудови державної інформаційної політики та віддзеркалюють ключові характеристики політичної системи. Серед них – субсидіарна, вертикальна та перехідна моделі. За допомогою інституційного методу була доведена специфіка держави як політичного інституту, що є носієм загальнонаціональних образів, а також роль і ступінь впливу саме державної політики на формування уявлень про державу в зовнішньому інформаційному просторі, на політику просування і трансформацію цих іміджів, з акцентом на дії тих держав, що формують глобальний політичний дискурс сучасності. Автори пропонують інтегральну модель формування публічного іміджу держави, що передбачає синергію субʼєктів публічної дипломатії. Результатом її має стати формування «знизу» частини складових іміджу держави (регіональних, полікультурних, кулінарних, освітніх, експертних) разом з офіційними продуктами (державними символами, репутаційними характеристиками, соціально-економічними показниками розвитку, рейтинговими індикаторами та продуктами цифрової дипломатії). Для реалізації успішної політики формування іміджу слід задіяти як центральну владу, так і локальні громади в контексті впровадження політики «знизу». Автори наголошують на тому, що політика формування іміджу держави в зовнішньому інформаційному просторі має розглядатися як багатоаспектна складова зовнішньополітичного курсу держави. Інструменти, канали та суб’єкти формування і коригування іміджу держави мають бути закладені в кожному з векторів зовнішньої політики, а саме в безпековому, дипломатичному, економічному, соціальному, правовому та безпосередньо інформаційному.

Посилання

Anholt S. Competitive identity: The new brand management for nations, cities and regions. Basingstroke: Palgrave Macmillan, 2007. 134 p.

Bondarenko Sergii, Nagornyak Tetyana & Polovyi Mykola. Modern Information Models of the National Interests’ Protection Policy of the World Countrie. European Journal of Transformation Studies, 6(1), 2018. pp. 44-55.

Chossudovsky M. The Globalization of Poverty and the New World Order. 2nd ed. Quebek : Global Research, Center for Research and Globalization (CRG), 2003. 376 p.

Coleman, J. S. Social Theory, Social Research, and a Theory of Action. The American Journal of Sociology, 91(6), 1986. pp. 1309-1335.

Deutsch, K. W. The nerves of government : models of political communication and control with a new introduction. New York: The Free Press, 1966. 316 p.

Friedman T. The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-first Century. New York : Farrar, Straus and Giroux, 2005. 488 p.

Habermas, J. The Theory of Communicative Action: Reason and the rationalization of society (Т. 1).

Beacon Press : Boston, 1984. 465 p.

Keller, K., Aperia T., Georgson M. Strategic Brand Management: A European Perspective. London : Prentice Hall, 2008. 856 p.

Keohane R. After Hegemony: Cooperation and Discord in the World Political Economy. Princeton : Princeton University Press, 1984. 312 p.

Korten D. Change the Story, Change the Future: A Living Economy for a Living Earth. Oakland :

Berrett-Koehler Publishers, 2015. 200 p.

Kulyk V. National identity in Ukraine: impact of Euromaidan and the war. Europe-Asia Studies, 68, (4), 2016. pp. 588-608.

Lewin, K. Frontiers in group dynamics II: channels of group life; social planning and action research. Human Relations, 1(2), Human Relations, 1947. pp. 143-153.

Maxwell McCombs & Donald Shaw. The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 36(2), 1972. pp. 176-187.

Nye J. Jr. Soft Power: The Means To Success In World Politics. New York : PublicAffairs, 2004. 208 p.

Osmolovska A. Tendencies of Ukraine`s Image Formation in Polish Information Space. Evropský politický a právní diskurz. Czech Republic, 6 (6), 2019. pp. 77–82.

Sampson E. The Image Factor: A Guide to Effective Self-presentation for Career Enhancement. London: Kogan Page, 1994. 128 p.

Sassen S. The Global City: New York, London, Tokyo. 1st ed. Princeton : Princeton University Press, 1991. 447 p.

Scott, А. The image of the state and the expansion of the international system.

URL : https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:56853ff2-c5f0-4102-9b5a-e88f42d54edf.

Sengupta A. Symbols and the image of the state in Eurasia. Singapore : Singapore Springer, 2017. 152 p.

Bohush D. 10 sekretiv politychnykh kampaniy : navch. posib. Vyd. 1. Kyyiv : Mizhnarodnyy respublikans’kyy instytut, 2016. 168 s.

Bondarenko S. Informatsiynyy komponent polityky brendynhu terytoriy v umovakh neliniynykh protsesi. Politychne zhyttya. 1-2 (2017), ss. 21-26.

Bondarenko, S. Informatsiynyy napryam polityky zakhystu natsional’nykh interesiv derzhavy (dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya kandydat politychnykh nauk). Vinnytsya: Donets’kyy natsional’nyy universytet imeni Vasylya Stusa, 2017. 254 s.

Bondarenko, S. Informatsiynyy napryam politykyzakhystu natsional’nykh interesiv derzhavy.

T. L. Nagornyak, M. V. Prymush, M. A. Pol’ovyy ta in. (Eds.), Suchasni suspil’no-politychni protsesy u sviti ta Ukrayini, Vinnytsia, 2019. Ss. 95-115.

Burd’ye P. Sotsial’noye prostranstvo: polya i praktiki. Per. N.A. Shmatko. Sankt-Peterburg : Aleteyya, 2005. 146 s.

Verbilovich, O. Teoriya kommunikativnogo deystviya: klyuchevyye kategorii i poznavatel’nyy potentsial. Publichnaya sfera: teoriya, metodologiya, keys-stadi, 2013. S. 35-52.

Hrytsak Ya. Kudy rukhayet’sya svit. Kyyiv : Hrani-T, 2015. 192 s.

Vallerstayn I. Mirosistemnyy analiz: vvedeniye. Per. N. Tyukina. Moskva : Izdatel’skiy dom «Territoriya budushchego», 2006. 245 s.

Vodotyka T., Mahda Ye. (2016). Ihry vidobrazhen’. Yakoyu bachyt’ Ukrayinu svit. Kharkiv : Vivat, 2016. 352 s.

Zherebko O. Suchasnyy stan ta tendentsiyi rozvytku ukrayins’kykh telefil’miv. Kurbasivs’ki chytannya. Naukovyy Visnyk Natsional’noho tsentru teatral’noho mystetstva imeni Lesya Kurbasa, 12, 2017. s. 18.

Klymans’ka L.D., Herasym H.Z. (2015). Media yak retranslyator sotsial’nykh problem. Sotsial’na robota v Ukrayini: teoriya i praktyka, 1-4, 2015. S. 77-87.

Len’o, P. Yu. Obraz “Inshoho” ta formuvannya kolektyvnykh identychnostey u Yevropi. Naukovyy visnyk Uzhhorods’koho universytetu : Seriya: Istoriya, 2 (31), 2013. S. 186–187.

Lyaporov V. Brend-polytyka kak osnova vneshnepolytycheskoy stratehyy. Vlast’, 7, 2007. S. 66-70.

Nagornyak T., Osmolovska A. Prysutnist’ Ukrayiny v informatsiynomu prostori prykordonnykh derzhav pislya 2014 roku. Politolohichnyy visnyk KNU imeni Tarasa Shevchenka, 85, 2020. Ss. 226–236.

Osmolovska A. Polityka formuvannya imidzhu Ukrayiny v informatsiynomu prostori zakordonnykh derzhav pislya 2014 r. (dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya doktora filosofiyi z politolohiyi) Vinnytsya: Donets’kyy natsional’nyy universytet imeni Vasylya Stusa, 2021. 252 s.

Stihlits Dzh. Hlobalizatsiya ta yiyi tyahar. Per. A. Ishchenko. Kyyiv : Vydavnychyy dim «KM Akademiya», 2003. 252 s.

Stratehiya publichnoyi dyplomatiyi MZS Ukrayiny 2021-2025. Ministerstvo zakordonnykh sprav Ukrayiny : ofitsiynyy portal. URL : https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/Стратегії/public-diplomacy-strategy.pdf

Tarnavs’kyy V. Krayina yak brend. Novyy marketynh, 12, 2002. S. 55–62.

Tykhomyrova Ye.B. Stratehichni komunikatsiyi YES: instytutsional’nyy vymir. Politychne zhyttya, 4, 2016. S. 103−112.

Turchyn Ya. Elektronna dyplomatiya yak vazhlyva skladova zovnishn’oyi polityky derzhavy. Informatsiya, komunikatsiya, suspil’stvo 2014 : materialy 3-oyi Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi IKS-2014.

L’viv : Natsional’nyy universytet «L’vivs’ka politekhnika», 2014. S. 104–105

Florida R. Kryza urbanizmu. Chomu mista roblyat’ nas neshchasnymy. Per. I. Bondarenko.

Kyyiv : «Nash Format», 2019. 320 s.

Uebster F. Ye. L. Vartanova (Red.) Teorii informatsionnogo obshchestva. Per. M. V. Arapov, N. V. Malykhina. Moskva : Aspekt Press, 2004. 400 s.

Shevchenko O.L. Novi realiyi brendynhu. Zbirnyk naukovykh prats’ Cherkas’koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriya : Ekonomichni nauky, 32(2), 2012. S. 118-122.

Shul’hina, L.M., Leo, M.V. Brendynh: teoriya ta praktyka (na prykladi ob”yektiv komertsiynoyi nerukhomosti): monohrafiya. Kyyiv-Ternopil’ : Aston, 2011. 267 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-27

Номер

Розділ

Політичні проблеми міжнародних систем та глобального розвитку