Система контролю та нагляду над спеціальними службами Федеративної Республіки Німеччини наприкінці ХХ – початку ХХІ століття

Автор(и)

  • В. Г. Верещак Воєнно-дипломатична академія імені Євгенія Березняка

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2020.3.1

Анотація

Проаналізовано й узагальнено досвід організації і здійснення контролю та нагляду над діяльністю спеціальних служб Федеративної Республіки Німеччини (ФРН) в умовах викликів і загроз її національній безпеці, обороні та інтересам наприкінці ХХ – початку ХХІ століття, виявлено низку притаманних їм особливостей.
Встановлено, що контроль та нагляд над спецслужбами ФРН організований і здійснюється визначеними законодавством інститутами законодавчої, виконавчої та судової влади, їх представницькими органами, незалежними установами і громадськими організаціями.
Помітною особливістю цього процесу є спільний контроль уряду і парламенту над дотриманням спецслужбами прав і свобод людини під час виконання ними фахових завдань через визначеного законом єдиного Федерального уповноваженого.
Наступною особливістю є підхід до надання дозволів спецслужбам на вибір способів добування розвідувальної інформації – через зваженість критеріїв «допустимості» (порушення прав і свобод людини) і «необхідності» (добування інформації саме способом з порушенням прав і свобод людини, а не іншим).
Непритаманним законодавству інших країн світу є обсяг прав і повноважень, визначених законодавством ФРН Спеціальному комітету з конфіденційних питань Бундестагу, який, володіючи інформацією щодо планових фахових заходів та завдань спецслужб, формує їх бюджет, здійснює оцінку його виконання, а за потреби проводить розслідування щодо нецільового або неправомірного використання підзвітних коштів.
У ФРН, як ні в якій іншій країні, обмежено право судової гілки влади на здійснення нагляду над діяльністю спецслужб – лише розгляд цивільних позовів щодо відшкодування матеріальних збитків, заподіяних діями спецслужб, та аудиторські перевірки їх фінансової діяльності.

Посилання

Партнерство заради миру. Рамковий документ від 10.01.1994. Дипломатичний вісник. 1994. № 13–14. С. 32–33. URL : https://zakon.rada./ gov.ua/laws/show/950_001 (дата звернення: 04.05.2020).

Доповідь Ради Європи від 12 червня 2002 року. URL : https://AS/POL/(2002)07REV2, article 34 (дата звернення: 16.05.2020).

Спецслужби Німеччини. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki (дата звернення: 18.05.2020).

Надзор за деятельностью разведывательных служб : практ. пособ. / под ред. Г. Борна, Э. Уиллза. Женева : ДКВС, 2016. 240 с.

Основи демократичного цивільного контролю над сектором безпеки і оборони : навч.-мет. матер. / В. А. Ященко та ін. Київ : АртЕк, 2019. 106 с.

Сіцінська М. В. Зарубіжний досвід організації та здійснення цивільного контролю за спецслужбами. URL : http://www.investplan.com.ua/pdf/6/_2017/16.pdf (дата звернення: 21.05.2020).

Віллз А. Розуміння підзвітності розвідки : посіб. Женева : DCAF, 2010. 53 c.

Конституционный суд ФРГ запретил разведке следить без повода за интернет-коммуникацией. URL : https://www.dw.com/ru/a-53495915 (дата звернення: 15.05.2020).

Немецкий журналист: Разведка ФРГ действует независимо от руководства. URL : https://www.dw.com/ru/a-19222487 (дата звернення: 11.05.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-30

Номер

Розділ

Політичні інститути та процеси