Боти у соціальних медіа: реалії та перспективи для українських передвиборних кампаній
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2022.4.11Ключові слова:
соціальні медіа; боти; агітація; Фейсбук; Інстаграм; Твіттер; Телеграм; ЮтубАнотація
Однією з вагомих складових засобів політичної агітації є застосування соціальних медіа. Але використання останніх несе в собі ряд ризиків. Серед них – функціонування ботів. В статті продемонстровано, що для політичної сфери України останні складають суттєві проблеми. Оскільки найчастіше ботами послуговуються для розповсюдження дезінформації (чи «фейків»), викривлення суспільної думки, формування ілюзії про масову підтримку виборцями певних політичних сил (або їх репрезентантів), ускладнення політичним конкурентам комунікації з прибічниками та ін. Було наведено приклади даного явища у передвиборних кампаніях як на парламентських виборах в Україні, так і місцевих. Це являється додатковим підтвердженням розповсюдженості ботів на різних рівнях конкурування політичних сил за перемогу на виборах. Визначено, що для ефективного вирішення проблематики деструктивного впливу необхідна спільна робота урядів країн, міждержавних органів, компаній-власників соціальних медіа, профільних науковців. Також було окреслено найбільш поширені ознаки ботів (наявність фальшивої світлини в обліковому записі; відсутність: особистої інформації, достовірного імені, друзів (чи їх невеликої кількості – за умови публічності даної опції); аномальна активність, що проявляється у: поширенні чужого контенту, публікації однотипного контенту (текстів, фото, відео, графіків або малюнків) й ін.), та перспективи використання у майбутніх передвиборних кампаніях. Відзначено, що в багатьох випадках аналізують поведінку користувачів соціальних медіа. Це роблять, щоб ідентифікувати серед них ботів.
У статті окремо виділено інший напрям розробки та застосування ботів, що не передбачає негативних наслідків, а навпаки дозволяє оптимізувати і структурувати роботу, пришвидшити зв’язок з виборцями, здійснювати більш ефективний контроль за дотриманням виборчого законодавства, оперативніше зменшити масштаби порушень та ін. Наведено приклади їх застосування деякими політичними партіями на виборах до Верховної Ради України.
Посилання
Бібліотека реклами. (2019). Facebook. URL: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=UA
(Access date: 01.11.22).
Бунєєва К.Т. Фейк в контексті комунікативних практик. Гуманітарний корпус: [збірник наукових статей з актуальних проблем філософії, культурології, психології, педагогіки та історії]. Випуск 43. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2022. – С. 39-42.
Герасименко В. Твіттер-боти Медведчука та інших. Texty.org.ua. URL: https://texty.org.ua/d/2018/twitter/ (Access date: 01.11.22).
Єгошина В., Толстякова К. «Ілюзіоністи». Як боти «Нарфронту» спотворювали громадську думку. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/schemes/29744533.html (Access date: 01.11.22).
Ковальова Д. 15 гривень за коментар. Як працюють бот-ферми в Україні і хто з політиків користується їх послугами – відео. Nv.ua. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/bot-ferma-hto-z-politikiv-koristuyetsya-poslugami-botiv-video-novini-ukrajini- 50043675.html (Access date: 01.11.22).
Молодецька-Гринчук К.В. Соціальні боти як інструмент деструктивного інформаційного впливу на акторів соціальних інтернет-сервісів. Збірник наукових трудів конференції: «Сучасні інноваційні технології підготовки інженерних кадрів для гірничої промисловості і транспорту 2017». Дніпро, 2017. – С. 442-447.
Отт М., Лозовий В. Зітри це, якщо зможеш. Як живуть українські боти на сторінках українських політиків. Вокс Україна. URL: https://voxukraine.org/uk/zitri-tse-yakshho-zmozhesh-yak-zhivut-ukrayinski-boti-na-storinkah-ukrayinskih-poli tikiv/ (Access date: 01.11.22).
Про порушення агітації можна інформувати за допомогою телеграм-бота. Політична партія «Голос». URL: https://goloszmin.org/news/pro-porushennya-agitaciyi-mozhna-informuvati-za-dopomogoyu-telegram-bota (Access date: 01.11.22).
Радіо М. Переваги та загрози використання ботів у соціальних медіа (приклад парламентської кампанії 2019 р.). Проблеми та перспективи розвитку сучасної науки: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції молодих науковців, аспірантів і здобувачів вищої освіти. Ч. 2. Рівне : НУВГП, 2020. С. 274-276.
Радіо М. Практика застосування соціальних медіа кандидатами на посаду міського голови Рівного (вибори 2020 р.). Політичні партії і вибори: українські та світові практики: зб. ст. і тез за результатами п’ятої міжнародної наукової конференції «Політичні партії і вибори: українські та світові практики» (пам’яті Юрія Романовича Шведи) від 28 листопада 2020 року. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2021. Вип. 5. С. 79-86.
Слуга Народу! Бот. Telegram. URL: https://t.me/SlugaNaroduHelpBot (Access date: 29.03.2020).
Указ Президента України №133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1332017-21850 (Access date: 01.11.22).
Указ Президента України №184/2020 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2020 року «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1842020-33629 (Access date: 01.11.22).
Шиповський В. В. «Ботоферми» як ефективний медіаманіпулятивний інструмент в соціальних мережах. Сучасні інформаційні технології та системи в управлінні : зб. матеріалів ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. молодих вчених, аспірантів і студентів, (Інтернет-конф.). Київ : КНЕУ, 2020. С. 55–59.
Alba D. Facebook sent flawed data to misinformation researchers. – New York Times.
to-mi sinformation-researchers (Access date: 01.11.22).
Fernquist J., Kaati L. and others. Twitter Bots and the Swedish Election. Open Source Intelligence and Cyber Crime. Lecture Notes in Social Networks. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41251-7_6
Gleicher N. Coordinated Inauthentic Behavior Explained. FACEBOOK.
URL: https://about.fb.com/news/2018/12/inside-feed-coordinated-inauthentic-behavior/ (Access date: 01.11.22).
Gleicher N. Removing Coordinated Inauthentic Behavior From Iraq and Ukraine. FACEBOOK.
URL: https://about.fb.com/news/2019/09/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-iraq-and-ukraine/
(Access date: 01.11.22).
The State of Influence Operations 2017 – 2020. FACEBOOK. 2021. 44 p.
URL: https://about.fb.com/wp-content/uploads/2021/05/IO-Threat-Report-May-20-2021.pdf
(Access date: 01.11.22).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).