Аналіз прихованих тем пропаганди Кремля в Україні

Автор(и)

  • Б. М. Юськів Рівненський державний гуманітарний університет
  • Н. П. Карпчук Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2022.1.19

Ключові слова:

гібридна війна РФ в Україні; пропаганда; RT; аналітичні повідомлення; структурний тематичний аналіз; тематичне моделювання; модель STM (Structural Topic Model)

Анотація

Одним із визначальних складників безпекової політики РФ є пропаганда. Для того, щоб зрозуміти наміри й конкретні цілі пропаганди, важливо виявити тематичну структуру пропагандистських меседжів.
Дослідження присвячено аналізу тематичної структури аналітичних повідомлень на сайті російської мережі інформаційних каналів RT у певний період здійснення РФ гібридної війни проти України, а саме: з вересня 2018 р. до квітня 2020 р. Методологічну основі склало тематичне моделювання на основі STM моделі.
Результати дослідження дали змогу виявити щонайменше 12 прихованих тем, які змістовно не перетинаються й легко піддаються однозначній і зрозумілій інтерпретації. Для кожної з них визначено перелік найбільш імовірних слів, що визначають ці теми. Діапазон тем охоплює як виключно внутрішньоукраїнські питання і проблеми, так і відносини України з РФ та західними сусідами.
Виявлено найчастіше використовувані прийоми подачі тематичного матеріалу, серед яких застосування прийому «довгограюча платівка», «прив’язка» тем до певних подій або контексту окремих повідомлень / сукупності повідомлень, актуалізація старих повідомлень в новому контексті тощо. Аналіз дав змогу виявити своєрідну тематичну мережу тем, які йдуть поруч в одному документі, або документах, близьких за часом, тим самим посилюючи сукупний вплив на аудиторію. Такий же ефект досягається й завдяки почерговому використанню монотемних і різнотемних документів. Важливим є й аналіз пропагандистських меседжів у часово-тематичному вимірі. Показано, що в досліджуваному періоді з погляду змісту й цілей пропаганди чітко виокремлюються два періоди – період Президентства П. Порошенка й період Президентства В. Зеленського, кожен із яких так само можна поділити на два підперіоди з характерною для них тематикою повідомлень. Однак, попри їхні відмінності, тематичною константою залишається дискредитація політиків, експертів, збройних сил країни, нав’язування цільовій аудиторії однобокого про-російського бачення світу.

Посилання

Білик Д. Як пропаганда Кремля впливає на роботу німецьких журналістів. Deutche Welle, April 1, 2015. URL: https://www.dw.com/uk

Как Кремль строит медиаконгломерат и пытается втянуть страны мира в инфопространство РФ. GUILDHALL, May 15, 2020. URL: https://ghall.com.ua/2020/05/15/kak-kreml-stroit-mediakonglomerat-i-pytaetsyavtyanut-strany-mira-v-infoprostranstvo-rf/.

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections”: The Analytic Process and Cyber Incident Attribution. Intelligence Community Assessment, 2017. URL: https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf

Elswah M., Howard Ph. N. “Anything that Causes Chaos”: The Organizational Behavior of RussiaToday (RT). Journal of Communication, Vol. 70, Issue 5, October, 2020, pp. 623–645. URL: https://academic.oup.com/joc/article/70/5/623/5912109

EU strategic communication to counteract anti-EU propaganda by third parties. European Parliament resolution of 23 November 2016 on EU strategic communication to counteract propaganda against it by third parties (2016/2030(INI)). URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2016-0441_EN.pdf?redirect

Gerbner G., Gross L., Morgan M., & Signorielli N. Living with television: The dynamics of the cultivation process. Perspectives on media effects, J. Bryant & D. Zillman (Eds.). Hilldale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1986, pp. 17-40.

Goffman E. Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. New York, NY et al.: Harper & Row, 1974.

Hovland C. I., Janis I. L. (eds.). Personality and Persuasibility. New Heaven: Yale University Press, 1959.

Katz E., Blumler J. G.and Gurevitch M. Uses and Gratifications Research. Public Opinion Quarterly, Vol. 37, № 4(Winter 1973–1974), pp. 509-23. Published By: Oxford University Press, 2011. URL: http://jstor.org/stable/2747854.

Lasswell H. D. Propaganda Technique in the World War. New York: Peter Smith, 1927 328 p. URL: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015000379902&view=1up&seq=13

Meister S. (ed.). Understanding Russian Communication Strategy: Case Studies of Serbia and Estonia. Stuttgart: ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), 2018. URL: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/ document/59979/ssoar-2018-meister-Understanding_Russian_Communication_Strategy_Case.pdf

Noelle-Neumann E. Turbulences in the climate of opinion: Methodological applications of the spiral of silence theory, Public Opinion Quarterly, 41 (2), 1977, pp. 143–58.

Reynolds L. T., Herman-Kinney N. J. Handbook of Symbolic Interactionism. Walnut Creek, Calif.: AltaMira Press, (1958(2003)).

Roberts M. E., Stewart B. M., Tingley D., et al. Structural topic models for open-ended survey responses. American Journal of Political Science, 58(4), 2014, pp. 1064–1082. URL: https://scholar.harvard.edu/files/dtingley/files/topicmodelsopenendedexperiments.pdf

Roberts M. E., Stewart B. M., Tingley D. stm: R package for structural topic models. Journal of Statistical Software, 10(2), 2014a, pp. 1–40. URL: https://www.jstatsoft.org/article/view/v091i02

Roberts, Margaret E., Stewart, Brandon M., Airoldi, Edoardo M. A model of text for experimentation in the social sciences. Journal of the American Statistical Association, 111(515), 2016, pp. 988–1003. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01621459.2016.1141684?journalCode=uasa20

Rogers E., Wdearing J. Agenda-setting research: Where has it been, where is it going?. Communication Yearbook, 11, 1988, pp. 555–594.

Rose M., Dyomkin D. Macron denounces “lying propaganda” of Russian media as he meets Putin. The Independent, May 29, 2017. URL: https://www.independent.co.uk/news/world/europe/vladimir-putin-emmanuelmacron-election-hacking-lying-propaganda-meeting-a7762336.html

Waterson, J. RT fined ₤200,000 for breaching impartiality rules. The Guardian, July 26, 2019. URL: https://www.theguardian.com/media/2019/jul/26/rt-finedbreaching-impartiality-rules-ofcom

Yuskiv B., Karpchuk N. Dominating Concepts of Russian Federation Propaganda Against Ukraine (Content and Collocation Analyses of Russia Today). Politologija, 2021, № 102, Issue 2, 2021, pр. 116-152. URL: https://www.journals.vu.lt/politologija/article/view/24506

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Номер

Розділ

Політичні проблеми міжнародних систем та глобального розвитку