Українська політологія в період фемінізації: боротьба «за» та «проти» патріархатної епістеми.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2018.4.7Ключові слова:
гендер, політична наука, патріархатна епістема, фемінізаціяАнотація
Стаття присвячена гендерному виміру політичної науки в сучасній Україні. Емпірична база роботи складається з 1687 оголошень про захист кандидатських та докторських робіт з політичних наук, а також 35 інтерв’ю професорів та доцентів Харкова, Львова та Сімферополя.
На прикладі здобувачів/ок з Академії виявлена фемінізація сучасної української політології на кандидатському та її маскулінізація на докторському рівнях. Увага до здобувачів/ок з-за меж Академії засвідчує маскулінізацію на обох рівнях науки. Причина одночасної фемінізації «системи освіти/науки» та/або маскулінізації «поза системою освіти/науки» полягає в тому, що гендер відображає загальну структуру влади в суспільстві. Здобувачі та здобувачки з-за меж Академії, від міністрів до прокурорів, привносять до неї владні та майнові ієрархії, більш притаманні іншим сферам суспільно-політичного життя в Україні. Внаслідок патріархату останнього підвищується кількість здобувачів та знижується – здобувачок. Такий трансфер передбачає комерціалізацію «легітимних» академічних стосунків та ствердження нової гібридної системи наукової гендерної селекції.
В другий частині статті на основі автобіографічних наративів професорів та доцентів трьох політологічних спільнот України реконструюється домінуючий гендерний режим в професії та його сприйняття з боку політологов та політологинь. Виокремлюються два основні індикатори гендерної (не)рівності в професії: 1) поширеність діаметрально протилежних думок з приводу дискримінації та 2) схильність до прямого перекручування (об’єктивних) фактів. Обґрунтовується гіпотеза, згідно з якою фемінізація української політології не супроводжується деконструкцією патріархатної епістеми. Зокрема, усвідомлення політологинями власної цінності формулюється в категоріях гендерних стереотипів і оцінюється з погляду встановлення гегемонії через освоєння гендерних ролей, що традиційно вважалися «чоловічими».
Посилання
Barinaga M. Overview: Surprises across the Cultural Divide / Marcia Barinaga // Science. – 1994. – Vol. 263. March 11. – Pp. 1468–1474.
Belafatti F. Orientalism Reanimated: Colonial Thinking in Western Analysts’ Comments on Ukraine [Електронний ресурс] / Fabio Belafatti // Режим доступу: http://euromaidanpress.com/2014/10/ 27/ westerncommentators-should-rid-themselves-of-old-prejudices-dating-back-from-the-age-of-colonialism-before-commentingon-eastern-european-affairs/
Dreijmanis J. Political Science: A Precarious Vocation / John Dreijmanis // Teaching Political Science. – 1981. – Vol. 8. No. 4. – P. 475–485.
Fox M. F. Gender, Hierarchy, and Science / Mary F. Fox // Janet S. Chafetz (Ed.). Handbook of the Sociology of Gender. – New York, 2006. – Pp. 441–458.
Jaschik S. Women Lead in Doctorates [Електронний ресурс] / Scott Jaschik // Inside Higher Education. – 2010. – September 14. Режим доступу: https://www.timeshighereducation.com/news/inside-higher-ed-women-leadin-doctorates/413522.article
Malyarenko T. Universities under fire in Ukraine’s war / Tatyana Malyarenko // Index on Censorship. – 2015. – Volume 44, issue: 2. Р. 14-17.
Rothman S, Kelly-Woessner A., Woessner M. The Still Divided Academy: How Competing Visions of Power, Politics, and Diversity Complicate the Mission of Higher Education / Stanley Rothman, April Kelly-Woessner, Matthew Woessner. – Lanham, MD, 2011. – 282 р.
Shapin St. The Scientific Life. A Moral History of a Late Modern Vocation / Steven Shapin. – Chicago, 2008. – 468 р.
Shevel O. Ukrainian Political Science and the Study of Ukraine within American Political Science: How Similar, How Different? / Oxana Shevel // Journal of Ukrainian Politics and Society. – 2015. – Р. 23–32.
Svyrydenko1 D. Divided Universities: The Postcolonial Experience of Contemporary Ukrainian Higher Education/ Denys Svyrydenko // Future Human Image. – 2017. – Volume 7. – Р. 128–135.
Whitley, R. The Intellectual and Social Organization of the Sciences / Richard Whitley. – Oxford University Press, 2000. – 320 р.
Zayarnyuk, A. A Revolution’s History, A Historians’ War / Andriy Zayarnyuk // Ab Imperio. – 2015. – №1. – Р. 449–479.
Браун К., Штефан І. Гендер і знання / Крістіна фон Браун, Інґе Штефан // Образ. Тіло. Порядок. Гендерні дослідження в міждисциплінарному спектрі. – Київ: Медуза, 2014. – С. 9–39.
Воровка М., Петрученя А. Гендерный состав научно-педагогических кадров Украины как элемент скрытого учебного плана высшей школы / М. Воровка, А. Петрученя // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Гендерні дослідження». – 2015. – Вип. 1. – С. 27–37.
Куделя С. Чи можлива в Україні політична наука? / Сергій Куделя // Критика. – 2012. – № 1–2. – С. 24–25.
Мацієвський Ю. Чому в нас немає політичної науки / Юрій Мацієвський // Критика. – 2012. – № 6. – С. 10–12.
Осін В. Між науковістю та престижем: руйнуючи соціальний міф про корумпованість «ліриків» [Електронний ресурс] / Вадим Осін // Україна модерна. Міжнародний інтелектуальний часопис. – 2018, червень. Режим доступу: http://uamoderna.com/blogy/osin/osin-prestige-and-science
Старіш О. Політична наука в Україні: 20 років незалежности / О. Старіш // Критика. – 2012. – № 9– 10. – С. 27–29.