Складові механізму реалізації мовної маніпуляції в політиці.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2018.2.15Ключові слова:
політичне маніпулювання, механізм мовно-маніпулятивного впливу, стратегія маніпуляції, тактика маніпуляції, техніки (прийоми) та засоби маніпулятивного впливуАнотація
В статті проаналізовано процес мовно-маніпулятивного впливу в політиці, з’ясовано механізм реалізації та рівні маніпуляції. Виявлені складові механізму мовної маніпуляції в політиці, до яких віднесені стратегія, тактика, техніки (прийоми) та засоби мовного маніпулювання.
Визначено загальну структуру процесу мовного маніпулятивного впливу (механізму реалізації мовної маніпуляції): визначення цілей маніпуляції (інтенція впливу); підготовчий етап (створення вихідних переваг, оформлення контексту комунікації); формування стратегії маніпуляції (стратегічне бачення всього проведення операції, визначення загального плану маніпуляції, вибір векторів впливу); визначення тактик маніпуляції (підбір мішеней і комплексу прийомів впливу на них, виходячи з підзадач стратегіі); вибір конкретних прийомів впливу; підбір мовних засобів впливу прийомів (втілення прийомів маніпуляції в тексті); сприйняття повідомлення адресатом; вплив на мішені; запуск механізмів маніпуляції; перлокутивний ефект (наслідки впливу маніпулятора та конкретного адресата).
Проаналізовано типи маніпулювання: референціальне (пов’язане зі спотворенням образу денотата/референта в процесі позначення дійсності) та аргументативне (пов’язано з порушенням постулатів спілкування). Визначені прийоми, притаманні для цих типів маніпуляції. Досліджено три рівні маніпуляції: макро-, мезо- та макрорівень. Встановлено прийоми, що використовуються на кожного з рівнів. З’яосвано, що на мезорівні застосовується дві групи прийомів: логічні (за допомогою яких здійснюється вплив на розум читача в необхідному автору тексту напрямку) та емоційні (призначені для впливу на канали сприйняття інформації).
Посилання
Braiker H. B. Who’s Pulling Your Strings?: How to Break The Cycle of Manipulation and Regain Control of Your Life / H.B. Braiker. – N.Y. : McGraw-Hill Prof Med/Tech, 2004. – 256 с.
Булыгина Т. В. Языковая концептуализация мира (на материале русской грамматики) / Т. В. Булыгина, А. Д. Шмелев. – М.: Школа «Языки русской культуры», 1997. – 576 с.
Быкова О. Н. Опыт классификации приемов речевого манипулирования в текстах СМИ / О.Н. Быкова // Речевое общение: Вестн. Росс. рит. ассоц. – Красноярск : Изд-во Красноярск, гос. ун-та, 2000. – №1. – С. 42–53.
Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. В поисках новых путей развития лингвострановедения: концепция речеповеденческих тактик / Е.М. Верещагин, В.Г. Костомаров. – М. : Ин-т русс.яз. им. А.С.Пушкина, 1999. – 84 с.
Головій В.М. Механізми взаємодії влади та ЗМІ в контексті становлення громаданського суспільства в Україні : дис... канд. наук з держ. управління: 25.00.02 / Класичний приватний ун-т. – Запоріжжя, 2009. – 199 с.
Гонцяж Я., Гнидюк Н. Свобода інформації та виконавча гілка влади: Правові норми. Інституції. Процедури / Я. Гонцяж, Н. Гнидюк. – К. : Міленіум, 2002. – 240 с.
Грачев Г. В., Мельник И. К. Манипулирование личностью: организация, способы и технологии информационно-психологического воздействия / Г.В. Грачев, И.К. Мельник. – М. : ИФРАН, 1999. – 230 с. – Режим доступа : http://www.evartist.narod.ru/text3/72.htm
Гронская Н. Э. Языковые механизмы манипулирования массовым политическим сознанием / Н.Э. Гронская // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 2003. – № 1. – С. 220–231.
Двойнина Е.В. Речевая манипуляция в Интернет-дискурсе (на материале русско- и англоязычных новостных сайтов): автореф. дис. … канд. филол. наук. – Саратов, 2010. – 22 с.
Дзялошинский И. М. Манипулятивные технологии в масс-медиа / И.М. Дзялошинский // Вест. Моск. ун-та. Сер. 10, Журналистика. – 2005. – № 2. – С. 56–75.
Дзялошинский И. М. Манипулятивные технологии в СМИ: учебно-методическое пособие [Электронный ресурс] / И.М. Дзялошинский. – М., 2006. – Режим доступу : http://www.dzyalosh.ru/04-master/ metod/manipulyativnye-tehnologii.doc
Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита / Е.Л. Доценко. – М. : ЧеРо, Издательство МГУ, 1997. – 344 с.
Казаков А. А. Способы языкового манипулирования в политическом медиадискурсе: попытка систематизации / А.А. Казаков // Политическая лингвистика. – 2013. – № 3 (45). – С. 87–90.
Казаков А. А. Теоретико-методологический потенциал категории «медийная повестка дня»: возможности и ограничения // Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 4, История. Регионоведение. Международные отношения. 2012. – С. 138–143.
Катенева И. Г. Механизмы и языковые средства манипуляции в текстах СМИ (на примере общественно-политических оппозиционных изданий): автореф. дис. ... канд. филол. наук. – Новосибирск, 2010. – 24 с.
Паршина О.Н. Российская политическая речь: Теория и практика / Под ред. О.Б.Сиротининой. Изд. 2-е, испр. и доп. / О.Н. Паршина. – М. : Издательство ЛКИ, 2007. – 232 с.
Паршин П. Б. Речевое воздействие: основные сферы и разновидности // Рекламный текст: семиотика и лингвистика / Ю. К. Пирогова, П.Б. Паршин. – М.: Международный институт рекламы; Издательский дом Гребенникова, 2000. – 270 с.
Попова Е. С. Структура манипулятивного воздействия в рекламном тексте / Е.С. Попова // Известия Уральского государственного университета. – Екатеринбург, 2002. – №24. – С. 276–288.
Стернин И. А. Введение в речевое воздействие / И.А. Стернин. – Воронеж : Воронеж, гос. ун-т, 2001. – 252 с.
Тибинько Н. Д. Манипуляция в политическом дискурсе / Н.Д. Тибинько // Вестник Челябинского государственного университета. – 2011. – № 3 (218). Филология. Искусствоведение. Вып. 50. – С. 134-137.
Ухванова, И. Ф. Дискурс средств массовой информации как объект исследования / И.Д. Ухвалова // Методология исследований политического дискурса. – Минск, 1998. – С. 222–230.
Шейгал Е. И. Язык и власть // Языковая личность : проблемы лингвокультурологии и функциональной семантики. – Волгоград : Перемена, 1999. – С. 142–158.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).