Еволюція стратегічних комунікацій сектору безпеки та оборони України як інструменту протидії інформаційним загрозам
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.3.13Ключові слова:
стратегічні комунікації, інформаційна безпека, протидія дезінформації, публічна дипломатія, сектор безпеки і оборони, Україна, євроінтеграція, гібридна війнаАнотація
Досліджується становлення й еволюцію стратегічних комунікацій (StratCom) сектору безпеки та оборони України з 2014 р. до 2025 р. як інструменту протидії інформаційним загрозам. На основі інституційно-правового, порівняльного та комунікативно-стратегічного аналізу простежено перехід від реактивних інформаційних практик до системної моделі урядових комунікацій з акцентом на довіру, прозорість, координацію та багатоканальність. Виокремлено три хвилі розвитку: 1). 2014–2016 — імпульс від гібридної агресії РФ і перші інституційні рішення; 2). 2017–2021 — закріплення принципів StratCom у доктринальних і секторальних стратегіях, розбудова спроможностей; 3). 2022–2025 — воєнна трансформація: синхронізація міжвідомчих повідомлень, оперативні спростування дезінформації, міжнародна стратегічна аудиторія, публічна дипломатія, залучення цифрових спільнот і платформ. Показано, що ефективність українських StratCom зростала пропорційно до інституційної зрілості (наявність центрів протидії дезінформації та стратегічних комунікацій) і до спроможності уряду працювати з OSINT, фактчекінгом та візуальними наративами. Сформульовано практичні рекомендації щодо подальшої інституційної консолідації, удосконалення правової рамки, етики ризик-комунікації та міжнародної кооперації. Еволюція стратегічних комунікацій України пройшла три етапи — від реактивної відповіді до інституційно оформленої, доказової та багатоканальної системи, здатної працювати в умовах затяжної війни. Інституційні інновації (ЦПД, ЦСКІБ), доктринальні рамки (Доктрина інформаційної безпеки, Стратегія кібербезпеки) і міжнародні партнерства (NATO StratCom COE) створили цілісний «контур комунікаційної безпеки». Подальший поступ залежить від кодифікації термінів, SOP кризової комунікації, кадрового зміцнення та поглиблення платформних альянсів. Український кейс доводить: у гібридній війні стратегічні комунікації — не «додаток» до політики, а серцевина стійкості держави.
Посилання
Центр протидії дезінформації (Center for Countering Disinformation, CCDI). (б.д.). Про Центр протидії дезінформації. https://cpd.gov.ua/en/docs/about-center-for-countering-disinformartion/
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (Spravdi). (б.д.). Про Центр. https://spravdi.gov.ua/en/about-us/
Міністерство культури та інформаційної політики України. (б.д.). Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки. https://mcsc.gov.ua/en/projects/a-href-https-spravdi-gov-ua-tsentr-stratehichnykh-komunikatsiy-ta-informatsiynoi-bezpeky-a/
NATO. (2018). NATO’s support to Ukraine (Factsheet, 6 Nov 2018). https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/pdf_2018_11/20181106_1811-factsheet-nato-ukraine-sup.pdf
NATO Strategic Communications Centre of Excellence (StratCom COE). (2024). War on all fronts: How the Kremlin’s media ecosystem broadcasts the war in Ukraine. https://stratcomcoe.org/publications/war-on-all-fronts-how-the-kremlins-media-ecosystem-broadcasts-the-war-in-ukraine/301
NATO Strategic Communications Centre of Excellence (StratCom COE). (2024). The use of Russian proxy actors in the media environment in Ukraine (2017–2023). https://stratcomcoe.org/publications/the-use-of-russian-proxy-actors-in-the-media-environment-in-ukraine-a-comparison-between-occupied-and-non-occupied-areas-20172023/312
Указ Президента України № 47/2017 «Про доктрину інформаційної безпеки України». https://www.preident.gov.ua
Указ Президента України № 44/2021 «Про Стратегію кібербезпеки України». https://www.preident.gov.ua
Указ Президента України № 106/2021 «Про створення Центру протидії дезінформації». https://www.preident.gov.ua
Pylypchuk, V. (2020). Theoretical and legal basis for the security and defense strategic communications system of Ukraine. Public Administration and Law, 12. (English PDF). https://cris.mruni.eu/cris/bitstreams/b2723f5f-638d-444e-bfbe-5db20525d799/download
Рада національної безпеки і оборони України (RNBO). (2024, груд.). Подолати брехню ворога: Центр протидії дезінформації… https://www.rnbo.gov.ua/en/Diialnist/7169.html
Interfax-Ukraine. (2025, серп.). Head of CCDI: Media ‘agreements’ on Ukraine are fiction; CCDI denies info about Poland cancelling visa-free travel. https://en.interfax.com.ua/news/general/1094409.html ; https://en.interfax.com.ua/news/general/1093261.html
StratCom COE. (2016). Russian information campaign against Ukrainian state and defence forces; Framing of the Ukraine–Russia conflict in online and social media. https://stratcomcoe.org/publications
Nilsson, P. E. (2024). Be brave like Ukraine: Strategic communication and the mediatization of war. Medijska istraživanja, 30(1), 5–26. https://hrcak.srce.hr/file/456562
Gnomon Wise (Аналітика). (2023). Стратегічні комунікації України проти російської агресії. https://gnomonwise.org/en/publications/analytics/147
Council of Europe. (2017). Doctrine of Information Security of Ukraine (English summary). https://rm.coe.int/doctrine-of-information-security-of-ukraine-developments-in-member-sta/168073e052
Antipova, O. (2023). Strategic communications as a component of state information security. Law Journal of the National Academy of Sciences of Ukraine, 13(1). https://lawjournal.com.ua/en/journals/tom-13-1-2023/strategichni-komunikatsiyi-yak-skladova-informatsiynoyi-bezpeki-derzhavi
FOI (Swedish Defence Research Agency). (2025). All eyes on Ukraine. https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5758--SE
Ukrainian Cybersecurity Cluster (unofficial translation). (2021). Decree of the President of Ukraine №447/2021 (Cyber Security Strategy). https://cybersecuritycluster.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/cybersecurity-strategy-decree-august-2021_en_unofficial-translation.pdf