Методологія та інструментарій політичного маркетингу
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.13Ключові слова:
політичний маркетинг, політична партія, виборець, електорат, політичний імідж, політичні програми, політичні ідеї, інструменти політичного маркетингуАнотація
У статті з’ясовано сутність та зміст поняття «політичний маркетинг», Обґрунтовано доцільність розгляду поняття політичного маркетингу крізь призму стратегічного, аналітичного, комунікаційного, поведінкового та етичного підходів. Визначено, що впровадження маркетингу в практику політичних передвиборчих кампаній синхронізоване із зародженням маркетинговоорієнтованої концепції маркетингового управління та її трансформації в концепцію соціально-етичного маркетингу. Зазначено, що маркетинг в діяльності політичних сил найбільш релевантний концепції соціально-етичного маркетингу, орієнтованої не лише на задоволення потреб споживачів та продуцентів послуги, а й на досягнення відчутного соціального ефекту, без якого політична діяльність не може вважатись ефективною. Виявлено, що політичний маркетинг використовується для визначення всіх комунікаційних заходів, спрямованих на формування сприятливого сприйняття політичного кандидата серед виборців. Продемонстровано, що на етапі зародження політичний маркетинг розглядався в якості інструменту розвитку демократії, із метою більшого залучення виборців та формування доступності політичного процесу для громадськості. Визначено, що політичний маркетинг спрямований на формування політичних ідеологій, передвиборчих програм та політичних образів лідерів. До ключових цілей політичного маркетингу віднесено формування позитивного іміджу, залучення нових виборців, підтримку існуючих прихильників, переконання виборців, які ще не визначились та інформування про програми та ідеї. Обґрунтовано, що найчастіше використовуваними інструментами в політичному маркетингу є: реклама, піар-кампанії, соціальні мережі та Інтернет, прямий маркетинг (цільові поштові розсилки, SMS-розсилки, листи електронною поштою тощо), дослідження громадської думки та опитування.
Посилання
Ighomereho O.S., Ezeabasili E.I. The Role of Marketing in Public Policy Decision Making: The Case of Fuel Subsidy Removal in Nigeria. Journal Of Humanities And Social Science. 2013. Volume 6, Issue 5. Pp. 7-15.
Кушнір Т.М. Маркетинговий підхід до дослідження політичного ринку. Проблеми системного підходу в економіці. 2021. Вип. 1(81). С. 93-98. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2021-1-13.
Alupoaei I.-A. Political marketing beyond ethics. 2024 Romanian election for European Parliament: a case study. Annals of the «Constantin Brâncuşi» University of Târgu Jiu, Economy Series, 2024. Issue 5. Pp. 341-353.
Sudarsono. Political Marketing Strategy: Efforts of Regional Head Candidates to Attract the Sympathy of Voters in Wajo Regency. Jurnal Bina Praja, 2024. №16(3), pp. 453–469. https://doi.org/10.21787/ jbp.16.2024.453-469.
Lees-Marshment J. Political Marketing: Principles and Applications. 2nd Edition. London: Routledge, 2014. 290 p.
Політичний маркетинг: поняття, функції і види / Політологія: курс лекцій, 2004. URL: http://politics.ellib.org.ua/pages-2946.html.
Perez Rojas G.A. Political marketing versus propaganda: Dilemmas of political persuasion. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias. 2024. 3:674. https://doi.org/10.56294/sctconf2024674.