Меметизація політичних партій: трансформація політичної комунікації в цифрову епоху

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.9

Ключові слова:

політичні меми, цифрова політика, політична комунікація, політичний маркетинг, соціальні медіа, політична участь молоді, інтернет-культура.

Анотація

У статті досліджується феномен меметизації політичних партій як сучасної тенденції політичної комунікації в цифрову епоху. Мета дослідження полягає в комплексному аналізі механізмів використання мемів у політичному дискурсі та оцінці їхнього впливу на трансформацію політичної комунікації. Методологічна основа дослідження поєднує контент-аналіз політичних мемів, порівняльний аналіз меметичних стратегій різних політичних сил та критичний дискурс-аналіз для вивчення наслідків меметизації для демократичних процесів. Дослідження теоретично ґрунтується на працях сучасних дослідників політичної комунікації, медіадосліджень та цифрової культури, які концептуалізують меми як одиниці культурної інформації, що поширюються через імітацію та реплікацію, набуваючи соціальної значущості. У роботі ідентифіковано кілька рівнів меметизації політичних партій: інструментальний (використання мемів як інструментів політичного маркетингу), структурний (трансформація організаційних структур під впливом мемної логіки), дискурсивний (зміна артикуляції політичних ідей через мемні формати) та ідентифікаційний (формування політичної ідентичності через створення та поширення мемів). Дослідження показує, що меми функціонують як ефективний інструмент політичної мобілізації, особливо серед молодших виборців, та сприяють демократизації політичної комунікації, знижуючи бар'єри для політичного дискурсу. Проте процес меметизації також несе ризики, включаючи надмірне спрощення політичного дискурсу, посилення поляризації та поширення дезінформації. Проведений порівняльний аналіз меметичних стратегій провідних українських партій виявляє суттєві відмінності в їхньому контенті, цільовій аудиторії, вірусності та загальній ефективності. Результати дослідження свідчать, що успішна політична меметизація вимагає автентичності, етичної відповідальності та інтеграції з іншими формами політичної комунікації. На основі дослідження розроблено практичні рекомендації щодо ефективного використання мемів у політичній комунікації.

Посилання

Shifman L. Memes in Digital Culture. Cambridge, MA : MIT Press, 2014. 200 p.

Milner R. M. The World Made Meme: Public Conversations and Participatory Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2016. 272 p.

Wiggins B. E., Bowers G. B. Memes as genre: A structurational analysis of the memescape. New Media & Society. 2019. Vol. 21, № 11. P. 2585–2603.

Mesario R. A., Pagliawan D. L., Balotol R. O. Jr. Memes, viral content, and digital stories: Constructing political narratives and mobilization. Social Ethics Society Journal of Applied Philosophy.Politics & Culture Special 2025. Issue. Vol. 2. P. 222–236.

Heylighen F. What makes a meme successful? Selection criteria for cultural evolution. URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download.

Запорожець О., Бєлоусова Н. Вербальні інтернет-меми під час повномасштабної війни рф проти України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Міжнародні відносини. 2022. № 2 (56). С. 20–24.

Чернікова О. І. Вербальний мем: лінгвістичний аспект. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 51. С. 354–356.

Чаплак Я. В., Чуйко Г. В. Специфіка мемів у Інтернет-просторі сучасного суспільства. Scientific Collection «InterConf» : SCIENTIFIC GOALS AND PURPOSES IN XXI CENTURY (January 19-20, 2022). URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/4592.

Запорожець О. Ю. Меметична зброя в інформаційній війні. Україна в умовах трансформації міжнародної системи безпеки: матеріали VII міжнародної наукової конференції. Львів, 13–14 травня 2021. С. 58–60.

Чернявська Л. В. Досвід дискримінації і тема дискримінації в мемах. Людина в українському суспільстві в системі цінностей прав людини: сучасний вимір медіадіяльності : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 14 травня 2021 р.) Київ : Інститут журналістики, 2021. C. 337–340.

Чернявська Л. В., Кутова О. Інтернет-мем як складник медіареальності. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2021. № 4. C. 69–82.

Неклесова В. Ю. Меми українського сегменту інтернету. Записки з ономастики. 2016. № 19. С. 151–162.

Жулінська М., Смоляр Н. Інтернет-меми як одиниці інформації у кіберпросторі. Актуальні питання іноземної філології. 2015. № 2. С. 66–71.

Храбан Т. Є. Образ українки в інтернет-мемах. Молодий вчений. 2018. № 2. С. 333–339.

Соколова К. В. Меми як засіб комунікації в інтернет-середовищі. Гуманітарний часопис. 2012. № 1. С. 118–123.

Заботнова М. В. Інтернет-меми як засіб реалізації стратегічної комунікації. Філологічні студії. Збірник наукових праць. 2021. Вип. 17. С. 30–38.

Корольова Н., Грималюк А. Інтернет-мем як феномен сучасного медіадискурсу: стилістично-прагматичний аспект. Folium. 2023. № 1. С. 33–41.

Крижанівська В. Цифровізація політичної участі: загрози та перспективи. Грані. 2021. Том. 24. №9. С. 82–90.

Куріхін А. А. Меметизація у промоції діджитал-контенту на прикладі програми «В гостях у Гордона» та youtube-каналу svtv. Журналістика та реклама: вектори взаємодії : тези доп. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 24 березня 2021 р.) С. 179–181.

McKelvey, F., DeJong, S., & Frenzel, J. Memes, scenes and# ELXN2019s: How partisans make memes during elections. New Media & Society, 2023. 25(7), 1626-1647..

McSwiney, J., & Vaughan, M. Parties vs. partisans: the real contest about what memes mean in election campaigns. Australian Journal of Political Science, 2024. 59(2), 216-235..

Collier, J. R., Kim, Y., & Murray, C. The composition and amplification of mainstream political memes: evidence from 4 US election cycles. Journal of Information Technology & Politics, 2024. 1-16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Як цитувати

[1]
Корнієнко , В.О. і Примуш , М.В. 2025. Меметизація політичних партій: трансформація політичної комунікації в цифрову епоху . Політичне життя. (Лип 2025), 83-95. DOI:https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.2.9.

Номер

Розділ

Політична культура та ідеологія