Споживання наукових ступенів в українській політології
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2025.1.7Ключові слова:
неопатримоніальна наука, науковий ступінь, політологія, споживання, креденціалізмАнотація
Стаття присвячена описові (нових) патернів отримання ступенів кандидата та/або доктора політичних наук пошукувачами з-за меж системи вищої освіти в період 1999-2022 років. Робота виконана в теоретичних рамках політики політичної науки, спрямованої на з’ясування впливу політичних умов на інституціоналізацію дисципліни та особливості її знання. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що неопатримоніальна наука, режим і креденціалізм (загальна тенденція сучасних суспільств забезпечувати формальні докази компетенції) спричинили споживання наукових ступенів в Україні. Емпірична основа роботи – 1735 кандидатські дисертації з політології, з яких 428 (24,66 відсотки) були захищені здобувачами поза Академією. Головним досягненням статті є верифікація тези про те, що споживання наукових ступенів є соціально та політично селективним процесом, де початковий патерн встановлюється референтними групами вищих чиновників. У рамках неопатримоніальної науки отримання наукового ступеня вважається проявом успіху між- та внутрішньоелітної конкуренції на регіональному та/або центральному рівнях. Відповідно, процеси статусної диференціації обмежуються наближеними до влади групами, які вирізняються своєю здатністю контролювати адміністративні засоби накопичення академічного капіталу і, таким чином, отримання пребендального доходу. Цей патерн згодом копіюється і відтворюється нижчими рангами. Незважаючи на значну символічну складову наукового ступеня, відтворення патерну пов’язане з (економічно) сприятливими умовами, що обумовлюють переведення академічних регалій із розряду предметів розкоші в предмети споживання. Сам процес має свої особливості для різних груп здобувачів поза межами Академії, де значимими обставинами є посада та ранг здобувача, регіональна структура політичного режиму та стать здобувача.
Посилання
Which countries have the most-educated politicians? The Economist. URL: https://www.economist.com/interactive/graphic-detail/2024/11/14/which-countries-have-the-most-educated-politicians (date of access: 02.01.2025).
Осин В. Академия и политический режим: неопатримониальная наука в Украине (и Молдове). Ab Imperio, 2014. №3. С. 295–360. https://doi.org/10.1353/imp.2014.0091
The development of political science: a comparative survey / Easton D., Gunnel J., Graziano L. (editors). London: Routledge, 1991. 306 p.
Regime and discipline: democracy and the development of political science / Easton D., Gunnel J., Stein M. (editors). Ann Arbor: University of Michigan Press, 1995. 293 p. https://doi.org/10.3998/mpub.13123
Ravecca P. Politics of political science: re-writing Latin American experiences. New York: Routledge, 2019. 292 p. https://doi.org/10.4324/9781351110556
Осипян А. Українські політики й фальшиві дисертації. Дзеркало Тижня, 16 червня 2017. URL: https://zn.ua/ukr/science/ukrayinski-politiki-y-falshivi-disertaciyi-245793_.html (дата звернення: 15.12.2024).
Осин В., Зеленски А., Шуляк С. Власть и знание на постсоветском пространстве: политический режим, научная степень, идеология и карьера в Украине и Молдове. Вильнюс: ЕГУ, 2014. 376 с.
Мартынюк И., Соболева Н. Академическая наука в общественном мнении и в оценках экспертов. Социология: теория, методы, маркетинг. 2006. №1. C. 134–152.
Petrushyna T. Public views on science in Ukraine. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін, 2017. №4 (18). C. 384–399.
Петрушина Т. Стан і роль науки в українському суспільстві за оцінками громадян. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін, 2015. №2(16). С. 418–428.
Оксамитна С., Стукало С. Престиж професій та занять у соціальному просторі міста. Українське суспільство 1999–2012. Стан та динаміка змін. Соціологічний моніторинг. Київ: Інститут соціології НАН України, 2012. С. 429–435.
Стукало С., Оксамитна С. Динаміка престижності професій і занять в українському суспільстві. Соціальні виміри суспільства, 2013. №5(16). С.392–406.
Kohler R. The Ph.D. machine: building on the collegiate base. Isis, 1990. Issue 81. Pp. 639–662.
Наукова та інноваційна діяльність в Україні. Статистичний збірник. Київ: Державна служба статистики України, 2017. 140 c.
Collins R. The credential society: a historical sociology of education and stratification. New York: Columbia University Press. 2019. 328 p.
Baudrillard J. The consumer society: myths and structures. London: Sage Publications, 1998. 208 p. https://doi.org/10.4135/9781526401502