Пропаганда як інструмент політичної комунікації в умовах російсько-української війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2024.1.12

Ключові слова:

політична комунікація; пропаганда; російсько-українська війна; фрейми; інформаційна війна

Анотація

Проаналізовано сутність та особливості пропаганди в ХХІ ст. Приділено увагу історичній ретроспективі та тенденціям розвитку явища «пропаганди». Поняття пропаганди потрактовано в якості інструмента політичної комунікації з визначеною кінцевою метою. Окреслено основні ознаки російської пропаганди в Україні та доведено, що вона впливає на соціально-політичне, економічне, духовне, культурне життя суспільства.
Акцентовано увагу на тому, що російська пропаганда набула активного поширення в Україні з 2014 року та досягла точки апогею під час повномасштабної російсько-української війни. Зокрема, виділено основні популярні фрейми як: дегуманізація противника; порівняння опонента з Гітлером в будь-якій ситуації; використання мілітаристської тематики для зображення своїх лідерів; ворог влади виставляється як ворог держави; використання терміну «лінія партії» тощо.
Важливими засобами поширення пропаганди в умовах сьогодення є телебачення та соціальні мережі. Останні отримують перевагу, оскільки сприяють утриманню широкої аудиторії шляхом залучення лідерів думок та адаптовані до швидкого поширення контенту без ресурсних витрат.
Доведено, що пропаганда є достатньо дієвим інструментом в умовах російсько-української війни та спрямована на поширення нав’язливих фреймів не лише на території України, а й на теренах Європи. Саме тому, з метою протистояння російській пропагандистській машині було прийнято рішення про створення Міністерства інформаційної політики України та напрацьовано основні критерії протидії пропаганді.
Доведено, що пропагандистка діяльність у межах українського інфопростору є досить активною, проте наразі на державному рівні та рівні громадського активізму (волонтерська діяльність) створена система протистояння поширенню пропаганди.

Посилання

Korb Alex. The Upward Spiral: Using Neuroscience to Reverse the Course of Depression, One Small Change at a Time. New Harbinger Publications, 2015. 225 р.

10 фіаско російської пропаганди у 2022 році. Детектор медіа : веб-сайт. URL: https://detector.media/infospace/article/206582/2022-12-31-10-fiasko-rosiyskoi-propagandy-u-2022-rotsi/ (дата звернення: 06.01.2024).

Гапій В. Е. Пропаганда як інструмент впливу на підсвідомість людини в сучасній Україні. Молодий вчений. 2018. № 1(2), С. 636-641.

Голуб О. Методи впливу пропаганди та протидія їм. Інститут масової комунікації. URL: https://imi.org.ua/monitorings/metody-vplyvu-propagandy-ta-protydiya-nym-i30638 (дата звернення: 14.01.2024).

Кулеба Д. Війна за реальність Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот. Вид. 3-тє, оновлене. Київ : Книголав, 2022. 384 с.

Лебон Г. Психологія мас. «Мультимедійне видавництво Стрельбицького», 2020. 87 с.

Мележик Т. Що таке пропаганда: її вплив на людей та як вона працює в умовах війни. URL: https://tsn.ua/ato/scho-take-propaganda-yiyi-vpliv-na-lyudey-ta-yak-vona-pracyuye-v-umovah-viyni-2068972.html (дата звернення: 16.01.2024).

Почепцов Г. Від покемонів до гібридних війн: нові комунікативні технології ХХІ століття Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2017. 260 с.

Про національну безпеку України : Закон України від 04.03.2020 р. № 522-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 14.01.2024).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)". Указ Президента України від 15.05.2017 р. №133/2017. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1332017-21850 (дата звернення: 14.01.2024).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України». Указ Президента України від 25.02.2017 р. № 47/2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/47/2017#Text (дата звернення: 14.01.2024).

Пропаганда: історія питання. URL: https://uchoose.info/propaganda-istoriya-pytannya/ (дата звернення: 16.01.2024).

Сушко А. І., Прохоренко А. М. Політична пропаганда як складова інформативно-комунікативної діяльності органів державної влади. Актуальні проблеми політики. 2023. Вип. 72. С. 57-61. DOI 10.32782/app.v72.2023.9

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-18

Номер

Розділ

Політична культура та ідеологія