Використання Китаєм «м’якої сили» та формування міжнародного іміджу з точки зору культурної дипломатії
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.4.22Ключові слова:
Китай; США; м’яка сила; міжнародний імідж; зовнішня політика; культурна дипломатіяАнотація
У статті розглянуто аспекти використання Китаєм «м’якої сили» та формування міжнародного іміджу з точки зору культурної дипломатії. Встановлено, що поняття «м’якої сили» у Китаї вперше було введено в 1993 році колишнім членом Політбюро КПК Ван Хуніном та підтримано сьогоднішнім лідером Китаю Сі Цзіньпіном.
Проаналізовано сутність культурної дипломатії як складової публічної дипломатії у контексті формування міжнародного іміджу Китаю. Культурна дипломатія як інструмент «м’якої сили» стає актуальним напрямком політики Китаю через необхідність ефективно вирішувати питання національної безпеки, формування позитивного міжнародного іміджу, стимулювання культурного та економічного розвитку.
Досліджено китайську модель культурної дипломатії, яка має популярність на міжнародному рівні та є привабливою як для розвинутих країн, так і для країн, які розвиваються. Китай має багаті культурні ресурси «м’якої сили» та виробив власний підхід до реалізації культурної дипломатії, акцентуючи насамперед на привабливості своєї культури, китайської їжі, традиційній китайській медицині, бойовому мистецтві та інше. У рамках «Одного поясу і одного шляху» Пекіном ініціюється проведення все більш нових інфраструктурних проєктів та культурних заходів. Для формування позитивного іміджу Китай активно використовує канали власних ЗМІ з метою залучення більшої аудиторії.
На основі використання історичного досвіду було визначено, що, на відміну від країн Заходу та США, культурна дипломатія Китаю розпочалася пізно і їй бракує досвіду. Китай будує систему дискурсу для культурної дипломатії Китаю, протистоїть та спростовує навмисні зусилля Заходу дискредитувати експорт китайської культурної «м’якої сили».
Було визначено, що формування міжнародного іміджу Китаю залежить не лише від дослідження ресурсів культурної «м’якої сили», а й від того, як країна використає та поширюватиме культурну «м’яку силу». Шляхом зміцнення діалогу та взаєморозуміння між цивілізаціями Китай може створити краще середовище міжнародної громадської думки для подальшого його відкриття для зовнішнього світу.
Посилання
М’яка сила як інструмент зовнішньої політики Китаю. URL: https://adastra.org.ua/blog/myaka-sila-yak-instrument-zovnishnoyi-politiki-kitayu (дата звернення 15.08.2023).
П’ята річниця «Ініціативи «Один пояс, один шлях»: огляд і перспективи з точки зору політики. Пекін: Renmin University of China Chongyang Research Report. 2018, № 41.
Madden P. UK China People to People talks. URL: https://blogs.fcdo.gov.uk/paulmadden/2015/09/18/uk-china-people-to-people-talks/ (дата звернення 25.09.2023).
Joint statement of the fifth meeting of the UK-China High-Level People to People Dialogue. URL: https://www.gov.uk/government/publications/fifth-meeting-of-the-uk-china-high-level-people-to-people-dialogue-joint-statement/joint-statement-of-the-fifth-meeting-of-the-uk-china-high-level-people-to-people-dialogue (дата звернення 01.10.2023).
QI Huaigao. Глобальна частка ідеї розвитку Китаю та функція міжнародних організацій. International Observation. 2014 (6): 22.
China’s growing presence in Africa wins largely positive popular reviews. URL: https://www.afrobarometer.org/publication/ad122-chinas-growing-presence-africa-wins-largely-positive-popular-reviews/ (дата звернення 01.10.2023).
Центр досліджень міжнародної комунікації, Управління видавництва іноземних мов Китаю. Глобальне дослідження національного іміджу Китаю. 2018: 8.
Yu Yunquan, Wang Dan, SUN Jixin. Глобальне дослідження національного іміджу Китаю в 2018 р. Зовнішні комунікації. 2019 (11): 29.
Yan Xiaoxiao. Dealing with «China’s Sharp Power Theory»: China’s Use of Soft Power and International Image Building from the Perspective of Cultural Diplomacy. URL: http://www.ccis.sdu.edu.cn/info/1010/4402.htm (дата звернення 06.11.2023).