Взаємовплив уряду та парламентської опозиції в державах Вишеградської групи: інституційний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.4.1Ключові слова:
уряд; парламентська опозиція; парламент; політичні системи; політична партія; політичні актори; Вишеградська група; політика; політичні відносиниАнотація
На основі зібраного емпіричного та теоретичного матеріалів здійснено кросрегіональний аналіз та вироблено концептуальні підходи щодо пояснення інституційних механізмів взаємодії уряду та парламентської опозиції в країнах Вишеградської групи. Досліджено інституційні рамки, в яких парламентська опозиція функціонує і наскільки дієвим може бути її вплив на уряд в кожній з країн. Стверджується, що парламентська опозиція залишається важливим елементом впливу на баланс сил між президентом, урядом та парламентом. Цей вплив може посилюватись у залежності від чисельності парламентської опозиції, виникнення коаліційних об’єднань, послаблення парламентської більшості, посилення конфлікту між урядом та президентом, тенденцій використання урядом антидемократичних методів і засобів здійснення влади.
В Польщі, Чехії, Словаччині та Угорщині досить виражена дихотомія між провладними та опозиційними партіями. Це зумовлено значним рівнем конкурентності в партійному середовищі а також тим, що уряд в основному формується з середовища парламентської більшості.
Визначено, що парламентська опозиція в державах Вишеградської групи може вплинути на діяльність уряду через різні канали. Основними серед них є політичний контроль над кабінетом шляхом голосування по питанню довіри (не довіри) і години питань до уряду; вплив на зміст урядових законопроектів через участь у законодавчому процесі та через діяльність представників у парламентських комітетах; контроль законності урядової політики через Конституційний суд або ініціювання референдумів. Аналіз формальних повноважень та їх використання опозицією як інструменту впливу на уряд дозволив виявити подібності та відмінності в кожній з країн.
Доведено, що парламентській опозиції на практиці складно використовувати свої інституційні можливості впливу на уряд через те, що правляча більшість має більший доступ до владних ресурсів та існують конституційні положення, які мінімізують зміну влади з метою збереження політичної стабільності.
Посилання
Ilov I. Konstytutsiini zminy v Uhorshchyni 2012 roku: osnovni novatsii ta yikh vplyv na suspilno-politychnyi rozvytok derzhavy. Viche. 2013. № 4. S. 11-152.
Klymonchuk V. Peredumovy ta instytutsionalizatsiia vzaiemovidnosyn vlady ta opozytsii v krainakh Tsentralno-Skhidnoi Yevropy (na prykladi krain Vyshehradskoi hrupy): dosvid dlia Ukrainy. Politychne zhyttia. 2020. №2. S. 12-18. DOI: 10.31558/2519-2949.2020.2.2.
Kliuchkovych A., Haidanka Ye., Maradyk N. Transformatsiia systemy vladnykh instytutiv. Evoliutsiia partiinykh system krain Vyshehradskoi chetvirky: dosvid dlia Ukrainy. Uzhhorod: Tsentr informatsiino-vydavnychoi diialnosti ZIPPO. 2014. S. 47-78.
Pshevorskyi A. Perekhody do demokratii: liberalizatsiia ta demokratyzatsiia. Demokratiia: antolohiia / Uporiad. O. Protsenko. Kyiv: Smoloskyp, 2005. S. 605-648.
Soroka S. Mekhanizmy vzaiemodii uriadu i parlamentu v protsesi derzhavnoho upravlinnia: dosvid krain Yevropeiskoho Soiuzu ta ukrainska praktyka. Mykolaiv: Vydavnytstvo ChDU imeni Petra Mohyly, 2012. 421 s. 6. Andeweg R., Nijzink L. Beyond the Two Body Image: Relations between Ministers and MPs’. Parliaments and Majority Rule in Western Europe. Frankfurt : Campus Verlag, 1995. P. 152-178.
Andeweg R., Nijzink L. Beyond the Two Body Image: Relations between Ministers and MPs’. Parliaments and Majority Rule in Western Europe. Frankfurt : Campus Verlag, 1995. P. 152-178.
Ilonszki G., Kurtan S. European Journal of Political Research. 2005. Vol. 44, Issue 7-8. P. 1033-1040.
King A. Modes of Executive-Legislative Relations: Great Britain, France, and West Germany. Legislative Studies Quarterly. 1976. Vol. 1. No.1. P. 11-36.
Kopecky P., Spirova M. Parliamentary Opposition in Post-Communist Democracies: Power of the Powerless. Journal of Legislative Studies. 2008. Vol. 14. No. 1/2 . P. 133-159.
Linek L., Manseldová Z. The Parliament of the Czech Republic, 1993-2004. Journal of Legislative Studies. 2007. Vol. 13, No 1. P. 12-37.
Marušiak J. The political system in the Slovak Repablik. Political Systems of Visegrad Group Countries / editor W. Gizicki. Trnava-Lublin, 2012. P. 107-148.
Mojak R. Parlament a rząd w ustroju Trzeciej Rzeczypospolitej Polskiej / R. Mojak. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007. 664 s.
O’Donell G. Delegative Democracy. Journal of Democracy. 1994. Vol. 5. No 1. P. 55-69.
Schӧpflin G. Hungary: Country without Consequences. OpenDemocracy. 2006. 22 Sept. URL: http://193.41.101.59/debates/article.jsp?idј3&debateIdј33&articleIdј3926 (дата звернення: 27.05.2022).
The Fundamental Law of Hungary (25 April 2011). URL: http://www.kormany.hu/download/e/02/00000/ The%20New%20 Fundamental%20 Law%20of%20Hungary.pdf (дата звернення: 27.05.2022).