Особливості тлумачення влади через панування
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2023.3.1Ключові слова:
політична влада; панування; суспільство; держава; ідеологія; насильство; гегемоніяАнотація
У статті розглянуто проблему тлумачення влади через пояснення феномену панування. Визначено, що з одного боку, влада пов’язана з примусом, силою і насильством, а з іншого - зі згодою, добровільним підпорядкуванням і легітимністю. Показано, відмінності в образі політичної влади, які передбачають наявність двох аспектів у владних відносинах: примус до підпорядкування і згоду з ним. Виявлено тісний взаємозв’язок політичної влади з насильством, оскільки вона зароджувалася для вирішення проблем безпеки та державного будівництва і поступово набула монополії на використання насильства, яка стала найважливішим інструментом публічного управління. Досліджено різні концепції трактування влади, при цьому велику увагу приділено марксистському вченню влади і впливу ідеології на неї. Звертається увага на те, що суспільство не може бути без влади, оскільки воно протистоїть анархії, деструкції, а засобами реалізації своєї волі політичної влади є авторитет, закон і насильство. Звідси випливає, що, з одного боку, влада асоціюється з примусом, силою і насильством, а з іншого – зі згодою, добровільним підкоренням і легітимністю. Особливу увагу приділено різноманітним відмінностям в образі політичної влади, які передбачають наявність двох аспектів у владних відносинах: один полягає у примушеності до підкорення, а інший, навпаки, у згоді з ним. Важливою проблемою, яка також порушується в статті, є виявлення тісного взаємозв’язку між політичною владою та насильством, оскільки вона народилася для вирішення проблем безпеки та державного будівництва та поступово набула монополії на застосування насильства, яка стала найважливіший інструмент державного управління. Також у своїх дослідженнях автори звертають увагу на різні концепції трактування влади, при цьому особливу увагу приділяють марксистському вченню про владу та впливу на неї ідеології. Особливо наголошується на тому, що сьогодні лише сильна політична влада, яка керується принципами, побудованими на владі, впливі та законі, зможе захистити громадян та їхні інтереси. Саме така влада зможе чесно і законно приймати правильні рішення і відповідати за їх виконання.
Посилання
Burdʹye P. Refleksyvna sotsiolohiya. K.: Meduza, 2015. 224 s.
Intentsii doslidzhennya sotsialʹnoy nerivnosti ta stratyfikatsii vid antychnosti do sʹohodennya. Hileya: scientific visnyk. 2020. Vyp. 157. S. 35-41.
Honcharuk-Cholach T., Huryk M., Dzhuhla N. Localisation of policy in the context of such scientific research. Hileya: scientific visnyk. 2022. Vyp. 167-168. S. 48-52.
Honcharuk-Cholach T., Dzhuhla N. Political sociology: a practical guide. Ternopilʹ: TNEU "Ekonomichna dumka", 2018. 234 s.
Hramshi A., Lukach D. Politykv nvuky. Yak keruvaty narodom. Kyiv, Dnipro: Batʹkivshchyna, 2020. 336 s.
History of economic vchenʹ: A navchalʹnyy posibnyk. Lviv: "New World - 2000", 2017. 436 s.
Althusser Louis On the Reproduction of Capital [1968 - 1980]. London: Verso, 2014. 345 s.
Elias N. Uber den Prozess der Zivilisation. Soziologenetische and psychogenetische Untersuchungen. Bd. I - II. Frankfurt am Maim. 1991.
Theodore R. S. Introduction: practice theory. The Practice Turn in Contemporary Theory. Taylor & Francis e-Library, 2015. P. 10-23.
Weber M. Das antike Judentum. Gesammelte Aufsatze zur Religionssoziologie. Bd. III. S. 415.
Weber M. Die Protestantische Ethik II. Kritiken und Antikritiken. Hg. V. J. Winckelmann. Munchen und Hamburg. 1968.
Weber M. Protestantische Ethik und der "Geist" des Kapitalismus. Archiv fur Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, 1904 - 1905, Bd. 20 - 21.