Homo sacer та виклик суб’єктності «ворога» в умовах російсько-української війни

Автор(и)

  • І. В. Мацишина Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2022.2.3

Ключові слова:

війна; військові; ворог; орки; homo sacer

Анотація

Висунуто гіпотезу, що використання різноманітних архетипів демонізації ворога (на прикладі російських військових), створює множинність символічних просторів. Це не тільки вносить свої корективи у суб’єктність реального ворога під час перенесення з міфологічного простору у простір політичного, а й призводить до концептуальної обфускації ворога. Практика перенесення запозичених елементів з одного простору в інший може призвести до зниження відповідальності ворога за свої злочини. Транспонування міфологічного суб’єкта з одного світу в інший утворює іншу матрицю смислів, що впливає на політичну реальність. Символічні структури є константами, через що встановлюються знання, щоб передати іншим. Коли ворога сприймають як міфологічного суб’єкта, і ставлення до нього може бути як до уявного суб’єкта. Виникає ризик спотвореного розуміння його політичної поведінки, політичної суб’єктності та політичної відповідальності.
Політична свідомість забезпечує взаємодію політичних суб’єктів. Це проявляється в особливостях та характеристиках учасників політичної взаємодії. Домінування міфологічних персонажів надає політичній реальності постмодерністське розуміння парадоксальності. Коли ворог позиціонується як «орк», є ризик втрати причинно-наслідкового зв’язку його політичних дій. Оскільки він є представником міфологічного світу, в той час як його злочини та жертви знаходяться у реальному світі.
Коли відбувається війна на експорт, ворог навмисно витісняє правовий порядок життя на окупованій території. Жертви опиняються у стані «оголеного життя», яке Д. Агамбен визначає як об’єкт влади. Під час утворення умов оголеного життя цінність людини піддається сумніву, тому статус громадянина вилучається із соціальних та правових законів. Він перетворюється на homo sacer, якого можна знищити без провини та відповідальності. Людина-sacer стає сакральною у розумінні позбавлення її життя, а для самого ворога така сакральність полягає у спасінні інших. Під час Другої світової війни нацисти євреїв та ромів піддавали денаціоналізації, а потім відправляли до таборів смерті. Сьогодні російська влада оголосила Україні т.зв. «денацифікацію», а російські військові утворюють фільтраційні табори та знищують українців як націю. І таку політику «оголеного життя» проводять в Україні не міфічні персонажі «орки», а реальні люди. Які й мають нести відповідальність за цей злочин.

Посилання

Вертикаль. Телеграмканал, (2022). ВСУ уничтожили более 50 орков… URL: https://t.me/vert_i_call/3770 (дата звернення: 27.05.2022).

Есхіл, (2003). Перси. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3019

Женевська конвенція про поводження з військовополоненим, (2006). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_153#Text (дата звернення: 08.05.2022).

Куцик А., (2021). Християнські цінності, образи та підтексти в книзі Дж. Р. Р. Толкіна «Сильмариліон». Актуальні питання гуманітарних наук. С. 140 – 143.

Ларіна К., (2022). Важливо називати росіян росіянами, а путіна – путіним. URL: https://www.facebook.com/100004843546512/posts/1932832833554816/ (дата звернення: 08.04.2022).

Суспільне. Культура, (2022). Етнічні чистки: на державному російському сайті вийшла стаття «Що Росія має зробити з Україною». URL: https://suspilne.media/225052-etnicni-cistki-na-derzavnomu-rosijskomu-sajtivijsla-statta-so-rosia-mae-zrobiti-z-ukrainou/ (дата звернення: 27.05.2022).

Труха. Телеграмканал, (2022). Приключения свинособак в Украине: карта русских мародеров. URL: https://t.me/truexanewsua/48402 (дата звернення: 27.05.2022).

Труха. Телеграмканал, (2022). «Мы пришли, теперь будет порядок». URL: ttps://t.me/truexanewsua/48495 (дата звернення: 27.05.2022).

Фашик Донецький. Телеграмканал, (2022). Орки страждають від власної тупості. URL: https://t.me/gistapapapa/35089 (дата звернення: 27.05.2022).

Agamben G. (1998). Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. 228 p.

Lasswell H.D. (1938). Propaganda technique in the World War. N.Y. : Peter Smith, 237 p.

Mill, J. S. (1984). A few words on non-intervention [1859]. In: J. Robson (Ed.), Essays on equality, law, and education (pp. 111–124). Toronto: University of Toronto Press.

Nietzsche F. (2007). Zur Genealogie der Moral. 160 р.

Sloterdijk P. (1999). Sphären II. Globen, Makrosphärologie. Spheres II. 1016 р.

Schmitt, C. (1996). In: G. Schwab (Trans.), The concept of the political. Chicago: University of Chicago Press. (Original work published in 1932.)

Schmitt, C. (2002). Theorie des Partisanen: Zwischenbemerkungen zum Begriff des Politischen [1963] (5th ed.). Berlin: Duncker & Humblot.

Wilke, C. (2007). Law’s Enemies: Enemy Concepts in US Supreme Court Decisions. In Studiesin Law, Politics and Society. Emerald Group Publishing Limited. Р. 41 – 77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-21

Номер

Розділ

Наукові рефлексії війни