Економічні, соціальні та етнічні цінності студентів та студенток політологічних спільнот України і Молдови
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2021.4.8Ключові слова:
економічні цінності; соціальні цінності; етнічні цінності; історія політичної науки; Україна; МолдоваАнотація
Стаття присвячена виявленню економічних, соціальних та етнічних цінностей студентів та студенток політологічних спільнот України (Львів, Харків, Сімферополь) і Молдови (Кишинів) у період 2012-2013 рр. Робота є частиною масштабного дослідження, яке фіксує стан української політології у 2012–2013 рр. і дозволяє краще зрозуміти особливості політичних, соціальних, етнічних, економічних, гендерних та дисциплінарних уявлень студентства напередодні подій Революції гідності. Емпіричним базисом статті є результати опитування студентів та студенток I-V курсів, що навчалися за спеціальністю «Політологія» на бакалаврів, спеціалістів та магістрів у Львівському національному університеті імені Івана Франка, Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна, Таврійському національному університеті імені В. І. Вернадського та Державному університеті Молдови.
Економічні цінності українських і молдавських студентів передбачають активну роль держави, але значимість останньої зменшується зі зростанням сукупного доходу батьківських сімей. «Націоналізм» українських і молдавських студентів щодо соціальних цінностей означає неприйнятність гомосексуального стилю життя, тоді як ліберали в цьому питанні більш толерантні. Крім того, українські «націоналісти» в цілому терпимі до права жінки приймати рішення про аборт, хоча ліберали і тут виявляють більшу міру толерантності. У цьому відношенні молдавські ліберали більш консервативні. Нарешті, український і молдавський «націоналізм» виявляється більш терпимим до спільного проживання пари без бажання побратися, ніж український і молдавський «лібералізм». Етнічні установки українських і молдавських студентів перебувають під сильнішим впливом ідеологічних орієнтацій. З одного боку, «націоналісти» схильні заперечувати наявність в суспільстві проблеми расизму, тоді як ліберали більш охоче визнають їхнє існування. З іншого боку, ліберали менш схильні вважати, що в країні повинна бути тільки одна державна мова, тоді як «націоналісти» в цьому впевнені практично абсолютно.
У завершальній частині статті зроблено висновок про необхідність дослідження економічних, культурних, регіональних та релігійних факторів, що обумовлюють виявлені уявлення студентів та студенток.
Посилання
Горбатенко І. А. Політична наука і освіта в Україні: передумови виникнення, процес становлення, перспективи розвитку. автореф. дис. … канд. політ. наук : 23.00.01. Київ, 2007. 21 с.
Куделя С. Чи можлива в Україні політична наука? Критика. 2012. № 1–2. С. 24–25.
Мацієвський Ю. Чому в нас немає політичної науки. Критика. 2012. № 6. С. 10–12.
Олійник Є. Ю. Інституціоналізація, національна специфіка, перспективи розвитку політичної науки в Україні. дис. … канд. політ. наук : 23.00.01. Чернівці, 2013. 202 с.
Осин В., Зеленски А., Шуляк С. Власть и знание на постсоветском пространстве: политический режим, научная степень, идеология и карьера в Украине и Молдове. Вильнюс, 2014. 376 с.
Старіш О. Політична наука в Україні: 20 років незалежности. Критика. 2012. № 9– 10. С. 27–29.
Eisfeld, R., & Pal, L. Political Science in Central-East Europe and the Impact of Politics: Political Science In Central-East Europe. 2010. P. 9-36. DOI: 10.2307/j.ctvhhhhgs.4
Kaase M. Sparschuh V. Three Social Science Disciplines in Central and Eastern Europe: Handbook on Economics, Political Science and Sociology (1989–2001), Berlin/Budapest: GESIS/Collegium Budapest, 2002.
Krauz-Mozer B., Kułakowska M., Borowiec P., Ścigaj P. Political Science in Europe at the Beginning of the 21st Century. Kraków: Jagiellonian University Press, 2015. 612 p.
Kruglashov A. Ukrainian Political Science: From Quantity to Quality / R. Eisfeld, L.A. Pal (eds.) Political Science in Central-East Europe, Opladen/Farmington Hills: Barbara Budrich, 2010. Р. 291-304
Rothman S., Kelly-Woessner A., Woessner M. The Still Divided Academy: How Competing Visions of Power, Politics, and Diversity Complicate the Mission of Higher Education. Rowman & Littlefield Publishers, 2011. 282 p.
Shevel O. Ukrainian Political Science and the Study of Ukraine within American Political Science: How Similar, How Different? Journal of Ukrainian Politics and Society. 2015. Р. 23–32.