Формування та прояви політичного тригеру «Крим»
DOI:
https://doi.org/10.31558/2519-2949.2021.3.7Ключові слова:
тригер; ЗМІ; Крим; окупація; анексія; політика; суспільство; політичний тригерАнотація
Стаття присвячена дослідженню формування та проявів політичного тригеру «Крим». Представлена історично-ціннісна характеристика подій 2014 року. Безпосередньо увага стосується аналізу категоріальної бази, зокрема, виокремлюються поняття тригер, політичний тригер, дискурс, види дискурсу. В статті представлене розуміння статусу Криму в різних дискурсах: сакральному та профанному. Акцентується увага на асоціативних зв’язках та інтерпретації в медіатекстах.
Визначено, що тригер-аналіз в подальшому є корисним при дослідженні протиборчих дискурсів, оскільки ціннісні тригери будуть з’являтися все частіше. З’ясовано, що історичні події є найбільш уживаними інтерпретаціями в сакральному дискурсі. Більшість «сакральних» текстів містять в собі ті чи інші посилання на історичний контекст. Визначено, що рух мережевих спільнот за межі віртуальності та перетворення їх в повноцінних політичних акторів залежить від їх розмірів (малі спільноти легше організовуються), а також від інтерпретаційного потенціалу того чи іншого ціннісно-політичного тригеру. Чим більше в тригері закладено саме політичного, тим меншою є ймовірність реалізації сценарію виведення спільноти за межі віртуальності. І навпаки, якщо в тригері, крім політичного, закладений потенціал для конфліктної інтерпретації, що звертається до вищих ідентичностей, тим більшою є ймовірність організації малих мережевих спільнот як політичних акторів.
Обґрунтовано, що боротьба дискурсів між собою не призводить до повноцінної перемоги одного з них. Кожен дискурс встановлює певні значення в свідомості індивідів та колективній свідомості спільнот. Всередині сакрального дискурсу існує власний сакрально-профанний дискурс. У той же час констатовано, що поза профанним дискурсом існування політики вкрай утруднене.
Посилання
Кримнаш – Намкриш: Як змінювалися думки росіян у 2014 році. URL: https://24tv.ua/krimnash__namkrish_yak_zminyuvalisya_dumki_rosiyan_u_2014_rotsi_n528224
Говорити про нелегальність виборів у Криму категорично важливо. Укрінформ, 16.03.2018. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-crimea/2423465-govoriti-pro-nelegalnist-viboriv-u-krimu-kategoricnovazlivo-ekspert.html.
Росії не вдасться спростувати, що Крим це Україна – Британія в ООН. Укрінформ, 18.03.2021. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-crimea/3210349-rosii-ne-vdastsa-sprostuvati-so-krim-ce-ukraina-britaniav-oon.html.
Джейн Псаки. Lb.ua. URL: https://lb.ua/tag/13559_dzhen_psaki
Тригери в маркетингу та продажах: що це таке і як їх використовувати. AG MARKETING TEAM. URL: https://ag.marketing/.
Анексія Криму. Головні наслідки для України. Главком. 27.03.2014. URL: https://glavcom.ua/publications/124364-aneksija-krimu.-golovni-naslidki-dlja-ukrajini-doslidzhennja.html.
Байден: Крим – це Україна, ми будемо разом протистояти агресії Росії. Українська правда. 26.02.2021. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2021/02/26/7284859/.
Руденко А., Євчин Д., Дорогань А. Від Тузли до анексії. Чому Росії вдалося захопити Крим у 2014- му? Радіо Свобода. 20.02.2021. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/chomu-rosiji-vdalosia-zaxopytykrym/31106434.html.
Новицький О. Концепти застосування праймінгу та тригеру ЗМІ в політичному житті. Політичне життя, 2020. №4. С.69-74.