COVID-19 та трансформація цифрового політичного дискурсу України у 2020 р.

Автор(и)

  • N. O. Steblyna Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2020.2.14

Ключові слова:

цифровий політичний дискурс, Україна, COVID-19, криза, політичний текст, «Українська правда»

Анотація

Цифровізація політичного дискурсу в теорії може зменшувати диспропорцію між репрезентацією офіційних та неофіційних акторів у кризові часи, характерну для мас-медійного етапу розвитку дискурсу. Для того, щоб перевірити цю гіпотезу, було відстежено трансформацію українського цифрового політичного дискурсу у січні-травні 2020 р. Дані з цього періоду порівнювалися із даними 2019 р. Матеріалом дослідження були тексти провідного суспільно-політичного видання «Українська правда». Корпус текстів склав більше 10 тис. одиниць. Тексти оброблялися за допомогою програм, написаних мовою Python. Вимірювалися чотири показники: диверсифікація, унікальність, збалансованість та вітчизняний фокус цифрового політичного дискурсу.

Показник диверсифікації порівняно із попереднім роком впав нижче середнього (1,2 у 2019 р.), із найнижчими показниками у березні-квітні (0,5-0,6). Показник унікальності – навпаки зріс, порівняно із 2019 р. і залишався приблизно на одному й тому ж рівні – 25-27%. В період карантину ця характеристика в цілому співпала із характеристиками ЦПД під час «мертвого сезону» у 2019 р. І свідчить про більш низьку інтенсивність політичного життя. Також у березні-травні спостерігаємо меншу гетерогенність у складі найбільш згадуваних політичних акторів (це переважно – представники влади). Тим не менш, за показником збалансованості маємо найменший розрив між кількістю згадувань першої особи у рейтингу згадуваності (Зеленський) та другою (Кличко). А у березні-квітні – більшу вагу до внутрішніх тем (вітчизняний фокус – вищій, ніж середній показник у 2019 р.).

В результаті проведеного дослідження, можемо зазначити, що цифровий політичний дискурс України трансформувався внаслідок подій, пов’язаних із пандемією COVID-19. Бачимо, що взаємодія між політичними акторами була зведена до мінімуму, що може свідчити про недостатню залученість до взаємодії неофіціних акторів або ж про їхню «непомітність» у дискурсі.

Посилання

Бодрийяр, Ж. Прозрачность зла. Москва: Добросвет, 2020.

Голуб, О. COVID-19 відходить на другий план. Звіт з моніторингу онлайн-медіа. ІМІ. URL: https://imi.org.ua/monitorings/covid-19-vidhodyt-na-drugyj-plan-zvit-z-monitoryngu-onlajn-media-i33275 (дата звернення: 1.06.2020).

ІМІ. 39% спікерів у новинах про коронавірус – регіональні посадовці та політики: дослідження ІМІ. URL: https://imi.org.ua/monitorings/39-spikeriv-v-novynah-pro-koronavirus-regionalni-chynovnyky-ta-polityky-doslidzhennya-imi-i32888 (дата звернення: 1.06.2020).

Лалл, Д. Мас-медіа, комунікація, культура: глобальний підхід. Київ: К. І. С., 2002.

Bailey, O., Cammaerts, B., & Carpentier , N. Understanding Alternative Media. New York: Open University Press, 2008.

Bolder, P. (2020). COVID-19 and World Peace: An Overture to a New Era or Business as Usual? Hague Centre for Strategic Studies. URL: https://hcss.nl/report/covid-19-and-world-peace-overture-new-era-or-business-usual (дата звернення: 1.06.2020). DOI:10.2307/resrep24189

Calabrese, A., Burke, B. American Identities: Nationalism, the Media, and the Public Sphere. Journal of Communication Inquiry. 1992. № 16(2). P. 52–73. DOI:10.1177/019685999201600205

Coombs, T. Parameters for crisis communication. In T. Coombs, & S. Holladay, Handbook of Crisis Communication. Oxford: Blackwell Publishing, 2010. P. 17–53.

Freedom House. Democracy during Pandemic. URL: https://freedomhouse.org/issues/democracy-during-pandemic (дата звернення: 1.06.2020).

Gans, H. Democracy and the News. New York: Oxford University Press, 2004.

Gerken, F., van der Meer, T. Crisis Frame Dynamics: Frame Diversity in News Media and the Role of Governmental Actors. Political Science. 2019. № 2(2). P. 149–180. DOI:10.30658/jicrcr.2.2.

Iggers, J. Good News, Bad News. Journalism. Ethics and the Public Interest. Boulder, Colo.: Westview Press, 1999.

Ilyas, A. Covid-19 Pandemic: Emergence of a New Geopolitical Perspective. Sustainable Development Policy Institute. URL: https://www.jstor.org%2Fkbart%2Fcollections%2Fsustainability-backfile-collection%3FcontentType%3Dresearch_reports&usg=AOvVaw3k7HWb8YWz2d-xB3pWMKFb

(дата звернення: 1.06.2020). DOI:10.2307/resrep24375

Johnson, J., Kaye, B. Wag the Blog: How Reliance on Traditional Media and the Internet Influence Credibility Perceptions of Weblogs Among Blog Users. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2004. № 81(3). P. 622–642. DOI:10.1177/107769900408100310

Katz, E., Liebes, T. “No More Peace!”: How Disaster, Terror and War Have Upstaged Media Events. International Journal of Communication. 2007. № 1. P. 157–166.

Lee, A., Chyi, H. When Newsworthy is Not Noteworthy. Examining the value of news from the audience’s perspective. Journalism Studies. 2013. № 15(6). P. 807–820.

Lee, S., Basnyat, I. From Press Release to News: Mapping the Framing of the 2009 H1N1 A Influenza Pandemic. Health Communication. 2012. № 28(2). P. 119–132. DOI:10.1080/10410236.2012.658550

Mitchell, A. S. (2018). Publics Globally Want Unbiased News Coverage, but Are Divided on Whether Their News Media Deliver. URL: http://www.pewglobal.org/2018/01/11/publics-globally-want-unbiased-news-coverage-but-are-divided-on-whether-their-news-media-deliver/ (дата звернення: 1.06.2020).

Newman, N. Reuters Institute Digital News Report 2017. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2017.

Painter, M., Qiu, T. Political beliefs affect compliance with COVID-19 social distancing orders. Vox. URL: https://voxeu.org/article/political-beliefs-and-compliance-social-distancing-orders (дата звернення: 1.06.2020).

Shakeel, Ramay, A. Future of Global Order. Sustainable Development Policy Institute. URL: https://www.jstor.org%2Fkbart%2Fcollections%2Fpli-backfile-collection&usg=AOvVaw35dTgf_Rr5-5N7sWvVNSFe DOI:10.2307/resrep24364.5

Thompson, M. Enough Said: What's Gone Wrong with the Language of Politics? New York: St. Martin's Press, 2016.

van Dejk, J. A. The Network Society. Social Aspects of New Media. London: Thousand Oaks, 2006.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Політична культура та ідеологія