Люстрація в Україні як засіб легітимації нового політичного режиму.

Автор(и)

  • S.V. Bondarenko Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • I.A. Zaychenko Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • T.L. Nagornyak Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • Yu.V. Pachos Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • M.A. Polovoy Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2519-2949.2018.2.2

Ключові слова:

люстрація, застосування Закону «Про очищення влади», легітимація режиму в Україні

Анотація

Статтю присвячено аналізу процесу люстрації в Україні 2014-2018 рр. з точки зору вирішення цим процесом певних інструментальних завдань. Проаналізовано приклади успішних процесів люстрації в Польщі та Чехії. Визначено головні інтенції нових політичних сил, які прийшли до влади після Революції Гідності, у запровадженні та формуванні особливостей механізму люстрації через Закон України «Про очищення влади». Автори намагались показати, що люстраційні процеси в Україні за сучасних умов набувають рис виключно засобу легітимації «нового політичного режиму», що створює певну показовість та ілюзорність очищення влади. Визначено, що процес люстрації в Україні визначається наступними чинниками: – застосування заходів по очищенню влади здійснюється з позиції презумпції винуватості, причому винуватості за діяльність «злочинної влади В. Януковича»; – люстрація здійснюється не на основі принципу індивідуальної відповідальності; – в Україні відсутній єдиний незалежний люстраційний орган та чіткі часові обмеження щодо проведення люстрації; – громадяни України не цікавляться перебігом люстрації, не володіють інформацією про кількість люстрованих, не мають доступу до інформації про результати перевірок публічних осіб, і взагалі не усвідомлюють актуальність люстрації через більше ніж 20 років після проголошення незалежності. Зроблено припущення про те, що прийняття Закону України «Про очищення влади» в існуючому вигляді є своєрідним продовженням хибної традиції укладання неформальних угод елітами як засобу збереження монополії на публічну владу та відповідну ренту в зовні демократичних рамках. Авторами проаналізовано політико-правові колізії, які виникають за спроб застосування Закону України «Про очищення влади» до певних категорій чиновників, адже характер завдань, які виконують деякі політичні інститути чи органи влади, майже унеможливлює застосування до їх співробітників або членів цього Закону. Автори спробували продемонструвати складність застосування Закону «Про очищення влади» на прикладі членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Посилання

Аби суди випалювали корупцію розпеченим залізом, вони самі мають очиститися від корупціонерів – Президент на засіданні Нацради з питань антикорупційної політики [Електронний ресурс] // Президент України. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/abi-sudi-vipalyuvali-korupciyu-rozpechenim-zalizomvoni-sami-37339 (9 червня 2016 року – 19:28).

Єдиний державний реєстр осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lustration.minjust.gov.ua/register.

Закон України «Про очищення влади» 14.09.2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1682-18.

Звернення Президента України щодо дострокових парламентських виборів 26 жовтня [Електронний ресурс] // Президент України. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/zvernennyaprezidenta-ukrayini-shodo-dostrokovih-parlamentsk-33549 (25 серпня 2014 року – 21:55).

Лавриненко І. Якщо неправильно проводити люстрацію, вона переростає в репресії [Електронний ресурс] / І. Лавриненко. – Режим доступу: http://www.judges.org.ua/dig4694.htm.

Луценко про люстрацію і зарплати для прокурорів: повний текст виступу в ГПУ [Електронний ресурс] // 24Канал. – Режим доступу: https://24tv.ua/lutsenko_pro_lyustratsiyu_i_zarplati_dlya_prokuroriv_povniy_tekst_ vistupu_v_gpu_n685570 (13 травня 2016 року).

Мацієвський Ю. В. У пастці гібридності: зиґзаґи трансформацій політичного режиму в Україні (1991-2014) : монографія / Ю. В. Мацієвський. – Чернівці : Книги – XXI, 2016. – 552 c.

Овчаренко О. Люстрація в органах кримінальної юстиції: міжнародні стандарти та вітчизняний досвід. Питання боротьби зі злочинністю. 2014. Вип. 28. С. 145-158 С. 148.

Пеленська О. Люстрація: чеський досвід для України? / О. Пеленська [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/26629327.html.

Послання Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2017 році» [Електронний ресурс] // Президент України. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/poslannya-prezidenta-ukrayini-do-verhovnoyi-radi-ukrayini-pr-43086 (7 вересня 2017 року – 12:38).

Ремовська О. Люстрація у Польщі завершиться десь через 10 років – Лескевич / О. Ремовська [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/26728088.html.

СБУ отримало 157 тисяч запитів на перевірку по закону про люстрацію [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dostup.pravda.com.ua/news/publications/sbu-otrymalo-157-tysiach-zapytiv-na-perevirkupo-zakonu-pro-liustratsiiu.

Турчин Я. Люстрація як засіб демократизації політичної системи України / Я. Турчин [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lib.lp.edu.ua/handle/ntb/29698.

Шевчук С. Люстрація як ретроактивна справедливість: європейські стандарти захисту прав людини при переході до демократичного правління / С. Шевчук // Юридичний журнал. – 2006. – № 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.justinian.com.ua/article.php?id=2140.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Політичні інститути та процеси